اما رسانه‌های بین‌المللی مانند رویترز یا بلومبرگ در کنار انتشار این خبر به این واقعیت اشاره نکرده‌اند که در دور قبلی تحریم‌ها نیز دو شرکت بزرگ دولتی یاد شده در چین، از ایران به شکل مستقیم هیچ نفتی خریداری نمی‌کرده‌اند. با این حال در دور قبلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سطح خرید روزانه نفت خام دیگر شرکت‌ها و پالایشگاه‌های چینی از ایران حدودا در سطح ۵۰۰ هزار بشکه در روز باقی ماند. این رقم بعد از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، به‌طور میانگین به حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به دوران تحریم‌ رشد چشمگیری نداشته است. این اعداد و ارقام نشان‌دهنده حجم مناسب نفتی بوده است که چین با وجود تحریم‌ها و همچنین عدم همراهی مستقیم دو شرکت بزرگ نفتی دولتی، از ایران خریداری می‌کرده است.

دستور دولت چین طبیعی است

دستور چین به دو شرکت نفتی دولتی در چین برای توقف خرید نفت ایران، روز جمعه در حالی سرخط اخبار خبرگزاری‌های بین‌المللی را به خود اختصاص داد که ایمان ناصری، مدیرکل خاورمیانه موسسه مشاوران بازار نفت و گاز FGE در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با تاکید بر اینکه «هیچ‌گاه این انتظار وجود نداشته که دو شرکت بین‌المللی سی‌ان‌پی‌سی و سینوپک چین در دوران تحریم به شکل آشکارا از ایران نفت خریداری کنند»، گفت: این دو شرکت در آمریکا دارایی‌ها و زیرمجموعه‌هایی دارند بنابراین اگر در دوران اعمال تحریم‌ها با ایران مراودات مالی داشته باشند، دارایی‌ها و دیگر پروژه‌های بین‌المللی آنها در اقصی‌نقاط دنیا در معرض خطر قرار می‌گیرد. بنابراین طبیعی است که دولت چین به این شرکت‌ها دستور  بدهد خرید نفت ایران را متوقف کنند.

 به عقیده ناصری، عمده خرید نفت ایران در دوران تحریم، از سمت شرکت‌های چینی خصوصی و حتی دولتی که با آمریکا روابط مالی ندارند انجام می‌شود، اما دو شرکت یاد شده از روز نخست هم قرار نبود با وجود تحریم‌ها از ایران نفت بخرند.

تداوم خرید نفت ایران از سمت چین

«به‌طور کلی چین در دوران تحریم از ایران نفت خواهد خرید و ما می‌توانیم این موضوع را با اطمینان اعلام کنیم.» ناصری با تاکید بر این نکته گفت: میزان واردات چین از ایران در دوران تحریم چیزی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز باقی خواهد ماند. به گفته مدیرکل خاورمیانه موسسه مشاوران بازار نفت و گاز FGE یک شرکت نظامی‌-دولتی چینی که وظیفه آن خرید نفت از ایران در دوران تحریم تعریف شده است، همچنان به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد. در دور قبلی تحریم‌ها نیز این شرکت بود که نفت ایران را می‌خرید و در داخل چین به پالایشگاه‌های دیگر یا حتی دو شرکت سینوپک و سی‌ان‌پی‌سی می‌فروخت.

بر‌اساس اطلاعات موجود، ردیابی فعالیت‌های این شرکت اگرچه کار دشواری است و ممکن است دولت ترامپ بر خلاف دولت اوباما تلاش بیشتری برای نظارت بر کار این دست شرکت‌ها به خرج دهد، با این حال این اتفاق نیز نمی‌تواند مانع فعالیت آن شود زیرا روش‌هایی برای پنهان کردن فعالیت‌ها وجود دارد. با تمام این تفاسیر، دستور دولت چین به دو شرکت بزرگ نفتی این کشور ممکن است به دلیل کشمکش با آمریکا باشد. ناصری با بیان این احتمال می‌گوید: ممکن است در پس پرده چین و آمریکا به شرط و شروطی برای شکل دادن به توافق‌هایی دست یافته باشند که یکی از آن شرط‌ها ممکن است خرید نفت از ایران باشد، اما این تنها یک احتمال است. بر اساس گزارش‌های موجود، مقامات آمریکایی در ماه آگوست اعلام کرده بودند موفق به متقاعد کردن چین برای کاهش خرید نفت از ایران نشده‌اند و بزرگ‌ترین‌ مشتری نفت خام ایران تنها با عدم افزایش سطح واردات نفت خام ایران نسبت به سطوح قبلی موافقت کرده بود.