به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از روزنامه فایننشال‌تایمز، قرار است تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از پنج نوامبر وارد فاز اجرایی شود. این تحریم‌ها که پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در ماه مه در دستور کار کاخ‌سفید قرار گرفته قرار است صادرات نفتی ایران را نشانه بگیرد. در این میان مقامات آمریکایی به شدت در تلاش هستند تا کشورهای خریدار نفت را قانع کنند تا واردات نفت خود را از ایران متوقف سازند، با این حال آمریکا نگران است تا ایران درصدد دور زدن تحریم‌های آمریکا از طریق روش‌های جایگزین فروش نفت خود باشد.

یک مقام آمریکایی در این باره به فایننشال تایمز گفت:« ایران ممکن است تلاش کند تا روسیه نفتش را به‌عنوان نفت خود در بازارهای جهانی به فروش برساند.» وی افزود: «من از روسیه می‌خواهم که حتی این ایده را بررسی نکند. عدم حمایت از ایران در دور زدن تحریم‌های نفتی در راستای منافع مسکو نیز خواهد بود.»

این اظهارات هشدارآمیز خطاب به روسیه در حالی مطرح شده است که جان بولتون، مشاور امنیت‌ ملی دونالد ترامپ خود را آماده می‌کند تا هفته آتی در مسکو با مقامات روس ملاقات کند. روسیه همواره مخالفت خود را با ازسرگیری تحریم‌های نفتی ایران درپی خروج آمریکا از برجام که به امضای قدرت‌های جهانی نیز رسیده بود اعلام کرده‌ است. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هفته گذشته برای دیدار با همتای روس خود به مسکو سفر کرد. دو طرف در رابطه با همکاری‌های نفتی گفت‌وگو کردند و تاکید داشتند که خواستار ثبات در بازار جهانی نفت از طریق افزایش تولید هستند.

از سوی دیگر، مقامات آمریکایی ماه‌ها در تلاش هستند تا با سفر به کشورهای مختلف خریداران عمده نفت ایران از جمله هند، کره‌جنوبی و ژاپن را متقاعد کنند تا واردات نفت خود از ایران را متوقف سازند. یک سخنگوی کاخ‌سفید در این باره می‌گوید که هدف آمریکا به صفر رساندن صادرات نفت ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. اما در روزهای اخیر مقامات دولت ترامپ برای نخستین بار به‌صورت عمومی اعلام کردند که آماده هستند تا برای برخی از خریداران نفت ایران استثنا قائل شوند تا به‌ تدریج خرید نفت خود را از ایران در چارچوب تعیین شده کاهش دهند.

یک سخنگوی کاخ‌سفید در این باره به فایننشال‌تایمز می‌گوید: «آمریکا در حال بررسی مکانیزمی است تا برای برخی خریداران نفت ایران استثنا قائل شده و آنها بتوانند خرید نفت از ایران را به‌طور تدریجی کاهش دهند.» دولت ترامپ همچنین برخی از کشورهای تولید‌کننده نفت از جمله عربستان سعودی و روسیه را به تولید بیشتر نفت برای جایگزین کردن جای خالی ایران در بازارهای جهانی ترغیب کرده است تا بهای جهانی نفت با شوک افزایشی مواجه نشود. روسیه از ۵ ماه پیش تولید نفت خود را روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه افزایش داده است. ولادیمیر پوتین اعلام کرده است پس از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی ایران، روسیه روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه دیگر بر ظرفیت تولید خود خواهد افزود. روسیه می‌تواند با دریافت نفت ایران و صادرات آن به‌عنوان نفت تولیدی خود مقادیر زیادی از صادرات نفت خود را کاهش دهد و از آن برای مصارف داخلی استفاده کند.

این گزارش مدعی می‌شود که ایران و روسیه سال‌ها است که در رابطه با موضوع «نفت در برابر کالا» با یکدیگر مذاکره می‌کنند و سابقه این گفت‌و‌گوها به دور قبلی تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد. جو مک‌مونیگل مقام پیشین وزارت انرژی آمریکا در این باره معتقد است که روسیه نیازی به نفت ایران ندارد و می‌داند که در صورت انجام چنین اقدامی هدف تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت. روسیه آگاه است که دور زدن تحریم‌های نفتی ایران برای این کشور دارای پیامدهای گسترده‌ای خواهد بود.