خرید نفت هند از ایران امسال ۲ برابر می‌شود

در این میان برخی منابع از افزایش صادرات نفت ایران به هند در سال جاری خبر داده‌اند. پالایشگاه‌های دولتی هند تحت تاثیر مشوق‌های پیشنهادی تهران قصد دارند خرید نفت از ایران را در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ تقریبا دو برابر افزایش دهند.به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، منابع آگاه گفتند، پالایشگاه‌های دولتی هند تحت تاثیر مشوق‌های پیشنهادی تهران قصد دارند خرید نفت از ایران را در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ تقریبا دو برابر افزایش دهند و این احتمالا به افزایش سهم ایران از بازار سومین وارد‌کننده بزرگ نفت جهان کمک خواهد کرد؛ در‌حالی‌که ترامپ تهدید کرده که با خروج از برجام مجددا تحریم‌هایی را علیه ایران به اجرا بگذارد، تهران در تلاش است تا مشتریان نفتی خود در آسیا را حفظ کند و به این منظور شرایط قراردادی بهتری نسبت به سایر عرضه‌کنندگان از جمله عربستان به مشتریانش ارائه می‌کند.

تهران اخیرا به هند پیشنهاد کرده که در ازای خرید نفت بیشتر، محموله‌های نفتی را به‌صورت رایگان به سواحل این کشور حمل کند. به گفته دو منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، در سال مالی جاری که تا مارس ۲۰۱۹ ادامه دارد، پالایشگاه‌های دولتی هند یعنی ایندین اویل، مانگالور، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم قصد دارند روزانه ۳۹۶ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کنند.  ۴ منبع دیگر نیز برنامه‌های برخی پالایشگاه‌های هندی برای خرید نفت بیشتر از ایران را تایید کرده‌اند. شرکت‌های ایندین اویل، مانگالور، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم از اظهارنظر در این باره خودداری کرده‌اند. این ۴ پالایشگاه در سال مالی گذشته در مجموع روزانه حدود ۲۰۵ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز از ایران نفت خریده بودند. ایران که قبل از تحریم‌ها دومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند محسوب می‌شد، به تدریج بعد از لغو تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ سهم خود از بازار هند را از دست داده و در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ بعد از عربستان و عراق سومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند شده است. یکی از این منابع گفت: مجموع خرید نفت هند از ایران در سال مالی جاری احتمالا از ۶۰۰ هزار بشکه در روز فراتر خواهد رفت. وی افزود: «شرایط پیشنهادی از سوی ایران در مقایسه با سایر خریداران بهتر است... نفت خام ایران برای (پالایشگاه‌های) ما مناسب است.»

  پیشنهاد ۴ میلیارد دلاری برای توسعه فرزاد بی

همچنین به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز منابع آگاه گفته‌اند، هند قرار است یک طرح توسعه ۳ تا ۴ میلیارد دلاری را برای میدان گازی فرزاد B به ایران ارائه کند. روابط میان ایران و هند که همواره روابط تجاری عمیقی داشتند، سال گذشته پس از اینکه ایران سرمایه‌گذاران دیگری را برای این میدان جست و گزارش‌های رسانه‌ای نشان داد حق توسعه فرزاد B به شرکت گازپروم روسیه اعطا خواهد شد، تیره گشت. هند درصدد تلافی برآمد و به پالایشگاه‌های دولتی دستور داد واردات نفت از ایران را کاهش دهند. به گفته منابع آگاهی که مایل نبودند نامشان به دلیل حساسیت موضوع فاش شود، در دیداری در دهلی نو که در فوریه انجام گرفت، ایران از هند خواست پیشنهاد بازبینی شده برای طرح توسعه میدان فرزاد B ارائه دهد. دهلی نو و تهران تلاش کرده‌اند اختلافات‌شان را بر سر حق توسعه فرزاد B که از سوی شرکت‌های هندی به رهبری شرکت Videsh ONGC در سال ۲۰۰۸ کشف شد، کاهش دهند. شرکت‌های هندی امیدوارند حق توسعه میدان گازی فرزاد B را دریافت کنند، زیرا هند یکی از کشورهایی بوده که در سال‌های تحریم، به خرید نفت از ایران نفت ادامه داد. به گفته منابع آگاه، شرایط جدید شرکت‌های هندی را تنها به تولید گاز و توسعه میدان محدود می‌کند. اگرچه پیشنهاد رسمی هنوز داده نشده، اما پیشنهاد جدید بین ۳ تا ۴ میلیارد دلار خواهد بود و شامل فرآوری گاز و توسعه پروژه‌های پایین دستی نیست. شرکت‌های هندی سال گذشته به درخواست ایران یک پیشنهاد توسعه ۱۱ میلیارد دلاری داده بودند که توسعه فعالیت‌های بالادستی و زیرساخت پایین‌دستی را دربرمی‌گرفت.