گروه بنگاه‌ها: یک تحلیلگر بازار گاز از ارمنستان به‌عنوان دروازه توسعه تجارت گاز ایران در بازار کشورهای حوزه قفقاز یاد کرد و گفت: ایران توان تولید، انتقال و تامین گاز ارمنستان و گرجستان را در اختیار دارد. «هرویک یاریجانیان» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به ظرفیت‌های ارمنستان برای ورود ایران به بازار تجارت گاز و برق کشورهای حوزه قفقاز و حتی اوراسیا گفت: از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون ایران و ارمنستان قراردادی ۲۰ ساله به منظور تهاتر گاز طبیعی و برق امضا کردند. این تحلیلگر بازار گاز با اعلام اینکه با بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی و توسعه شبکه انتقال گاز، در شرایط فعلی ایران از ظرفیت مازادی برای صادرات گاز با اولویت کشورهای همسایه برخوردار است، تصریح کرد: ارمنستان یکی از بازارهای گاز ایران خواهد بود و حتی این کشور همسایه می‌تواند به کریدور انتقال و ترانزیت گاز ایران به سایر کشورهای حوزه قفقاز به ویژه گرجستان تبدیل شود.

رئیس هیات‌مدیره انجمن ماشین‌سازان و تجهیزات پلیمری ایران با اشاره به آغاز ساخت خط سوم انتقال برق بین ایران و ارمنستان، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این خط جدید ۲۷۵ کیلومتری انتقال برق، ظرفیت انتقال و تبادل برق و انرژی الکتریکی از حدود ۳۰۰ مگاوات فعلی با افزایشی سه برابری به حدود یک‌هزار مگاوات افزایش می‌یابد. یاریجانیان با بیان اینکه همسو با بهره‌برداری از خط جدید انتقال برق، امکان تبادل و تهاتر برق با گاز بیشتری بین ایران و ارمنستان فراهم می‌شود، افزود: علاوه بر این اخیرا گفت‌وگوهایی بین ایران و گرجستان هم برای اجرای فاز اول صادرات گاز طبیعی به این کشور منطقه قفقاز آغاز شده است. وی با یادآوری اینکه یکی دیگر از ظرفیت‌های ارمنستان همکاری و استفاده از شبکه برق این کشور برای سنکرون و اتصال شبکه برق ایران با کشورهای روسیه و گرجستان و حتی اتصال به شبکه برق کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

رئیس هیات مدیره انجمن ماشین‌سازان و تجهیزات پلیمری ایران با بیان اینکه اخیرا ارمنستان درخواست افزایش واردات گاز طبیعی از حدود یک میلیون مترمکعب فعلی به ۲ تا ۵/ ۲ میلیون مترمکعب در روز را دارد، تاکید کرد: هم‌اکنون ایران از نظر ظرفیت تولید و انتقال قادر به تامین گاز مورد نیاز کشورهای ارمنستان و گرجستان است. این کارشناس اقتصاد انرژی یادآوری کرد توسعه مبادلات گازی بین ایران و ارمنستان می‌تواند فرصتی برای توسعه و افزایش همکاری‌ها در سایر بخش‌های اقتصادی و صنعتی بین دو کشور باشد، گفت: فلسفه ساخت خطوط لوله انتقال نفت خام و گاز طبیعی صرفا کسب درآمد برای کشورها نیست، بلکه با احداث یک خط لوله برای مدت ۲۰ تا ۲۵ سال دوره قرارداد عملا کشورها باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند. وی با بیان اینکه خطوط لوله انتقال نفت و گاز به نوعی می‌تواند ضامن توسعه و استمرار همکاری اقتصادی کشورها باشد، خاطرنشان کرد: با احداث خطوط جدید گاز و حتی برق ایران و ارمنستان می‌توانند از این فرصت و با استفاده از ظرفیت‌های همسایگی و داشتن مرزهای مشترک برای افزایش سطح همکاری‌ها در سایر حوزه‌های اقتصادی و صنعتی حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند.