ایسنا: تولید جدیدترین میدان‌های گاز طبیعی مصر، تولید گاز این کشور را تا سال ۲۰۱۸ به میزان ۵۰ درصد و تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داد. طارق الملا، وزیر نفت مصر اعلام کرد میدان‌های ظهر، نیوالکساندریا و نوروس در میان مهم‌ترین‌ پروژه‌هایی هستند که تولید گاز طبیعی را افزایش می‌دهند و به خودکفایی مصر در تولید گاز تا پایان سال ۲۰۱۸ کمک می‌کنند.

تولید این کشور شمال آفریقا در سال جاری رو‌به رشد بوده و آمار دولتی نشان می‌دهند تولید به ۱/ ۵ میلیارد فوت مکعب در روز رسیده که با تولید گاز از فاز جدید پروژه الکساندرای شمالی شرکت BP، ۷/ ۰ میلیارد فوت مکعب از سال ۲۰۱۶ افزایش داشته است. اتکا به واردات برای تامین نیازهای انرژی، مصر را واداشته برنامه‌ای را برای پایان دادن به واردات تا سال ۲۰۱۹ اتخاذ کند. مصر به‌دنبال رشد تقاضای داخلی به همراه افزایش جمعیت و توسعه، جایگاهش به‌عنوان یک صادرکننده انرژی را از دست داد. میدان ظهر و دو پروژه دیگر تا سال ۲۰۱۹ کمک خواهند کرد تولید گاز تا سال ۲۰۱۹ به میزان ۶/ ۴ میلیارد فوت مکعب در روز افزایش پیدا کند. تولید نوروس در سپتامبر سال ۲۰۱۵ آغاز شد.

همچنین تولید گاز شرکت انرژی گازپروم روسیه از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۹ درصد افزایش یافت. گازپروم تولید گاز را از ابتدای سال ۲۰۱۷ به میزان ۸/ ۱۸ درصد افزایش داده و به ۸/ ۲۴۸ میلیارد متر مکعب رسانده است. گازپروم اعلام کرد:‌ این گروه از اول ژانویه تا ۱۵ ژوئیه سال میلادی جاری، ۸/ ۲۴۸میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده که ۳/ ۳۹ میلیارد مترمکعب یا ۸/ ۱۸ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. بر اساس گزارش اسپوتنیک، صادرات گاز پروم به کشورهای گروه مشترک‌المنافع به میزان ۳/ ۱۲ درصد رشد کرد و به ۹/ ۱۰۲میلیارد مترمکعب رسید.