دنیای اقتصاد: بازار جهانی نفت پس از یک دوره ریزش قیمت، در حال بازیافتن اعتماد به نفس خود است. پیشنهاد تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید که هفته گذشته از سوی عربستان سعودی و روسیه اعلام شد، در حالی مهم‌ترین عامل این بازیابی در بازار نفت به شمار می‌رود که برخی فعالان بازار انتظار عمیق‌تر شدن کاهش تولید را نیز مطرح می‌کنند. خوش‌بینی نسبت به تمدید توافق کاهش تولید یا عمیق‌تر شدن آن باعث شد نفت خام برنت در نخستین روز از بازار این هفته در روز گذشته، تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) با ۴۶ سنت رشد به ۰۷/ ۵۴ دلار بر بشکه برسد. نفت خام آمریکا نیز از موج خوش‌بینی نسبت به تصمیم اوپک بی‌نصیب نماند و با ۴۳ سنت رشد قیمت، ۷۶/ ۵۰ دلار بر بشکه معامله شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت هر دو شاخص نفتی نسبت به پایین‌ترین رقم‌های ماه مه ‌که در اوایل این ماه به ثبت رسید، بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت‌ها عمدتا ناشی از سیگنال‌هایی بوده که تولیدکنندگانی مانند عربستان و روسیه ارسال کرده و تاکید کرده‌اند که از تمدید توافق کاهش تولید تا پایان مارس ۲۰۱۸ حمایت خواهند کرد. این سیگنال‌ها باعث شده است که فعالان و تحلیلگران بازار نفت، توافق برای تمدید کاهش تولید را در نشست ۱۷۲ اوپک قطعی ارزیابی کنند.

به گفته منابع آگاه، گزینه کاهش بیشتر تولید نیز در آستانه نشست اوپک و متحدانش در وین در روز ۲۵ مه ‌مورد بحث قرار گرفته است که در رشد قیمت‌ها در روز گذشته بی‌تاثیر نبوده است. جیمز وود، تحلیلگر موسسه ریوکین سکیوریتیز در استرالیا نیز گفت: کاهش بیشتر تولید ممکن است برای مهار مازاد عرضه موجود در بازار لازم باشد. بر اساس تصمیمی که اوپک اتخاذ کرده است، هدف از کاهش تولید نفت، رساندن سطح جهانی ذخایر نفت خام به میانگین ۵ سال گذشته به منظور تقویت قیمت‌ها و ایجاد تعادل در بازار است. با این حال حجم بی‌سابقه ذخایر نفت خام در دنیا باعث شده است به‌‌رغم پایبندی بی‌سابقه ۲۴ کشور عضو و غیرعضو اوپک به توافق کاهش تولید، روند خروج مازاد عرضه نفت خام از بازار بسیار کند پیش برود. به نظر می‌رسد احتمال عمیق‌تر شدن کاهش تولید، برای تسریع این روند کند مطرح شده باشد. با این حال این تصمیم با ریسکی به نام «افزایش بیشتر تولید نفت شیل آمریکا» همراه است. از نگاه کارشناسان کاهش بیشتر تولید از سوی اوپک اگرچه در کوتاه‌مدت مثبت و با رشد قیمت همراه خواهد بود، اما در بلندمدت، تولید ایالات متحده آمریکا را تقویت خواهد کرد. به گزارش گلدمن ساکس، تعداد دکل‌های حفاری نفت خام در آمریکا از ماه مه ‌سال گذشته تا‌کنون جهشی ۴۰۴ عددی داشته که به معنای رشد ۱۲۸ درصدی است. همچنین تولید نفت خام آمریکا در حاضر ۱۰ درصد یا ۹۰۰ هزار بشکه در روز از اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی رشد داشته و به ۳/ ۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. با این حال باید دید اوپک با توجه به دوگانه نیاز به درآمد بیشتر و تهدید شیل، در نشست آخر این هفته چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد؟