ایسنا: خرید نفت ایران از سوی کره جنوبی در مارس به رکورد بالایی رسید و واردات نفت این مشتری آسیایی از ایران، در سه ماه نخست سال میلادی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد حدود دو برابری داشت.

طبق آمار مقدماتی گمرکی، حجم واردات نفت کره جنوبی از ایران از زمان برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران در ژانویه سال ۲۰۱۶، افزایش یافته است و ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷، دومین صادرکننده بزرگ نفت به کره‌جنوبی پس از عربستان سعودی شد. طبق آمار شرکت ملی نفت کره، ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ پنجمین صادرکننده بزرگ نفت به این کشور پس از عربستان سعودی، عراق، کویت و قطر بود.

آمار گمرکی نشان داد در ماه مارس، کره‌جنوبی ۵۳۴ هزار و ۳۶۸ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرد که ۸/ ۱۱۸ درصد در مقایسه با مارس سال گذشته رشد داشت و به رکورد بالایی رسید. کره جنوبی که پنجمین واردکننده بزرگ نفت خام جهان و یکی از بزرگ‌ترین‌ مشتریان نفتی تهران است، در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، ۴۶۳ هزار و ۲۳۴ بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که ۴/ ۹۲ درصد در مقایسه با سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ رشد داشت. در این بین، واردات نفت کره جنوبی از عربستان سعودی در مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹/ ۱۰ درصد رشد کرد و به ۸۳۱ هزار و ۴۳۱ بشکه در روز رسید. میزان صادرات عربستان به دلیل اجرای توافق کاهش تولید اوپک، ۶/ ۲ درصد نسبت به فوریه کاهش پیدا کرد.

واردات نفت کره جنوبی از عربستان در سه ماه نخست سال میلادی جاری نسبت به سه ماه پیش از آن، ۱۰ درصد کاهش یافت و به ۸۵۰ هزار و ۶۱۴ بشکه در روز رسید، اما در مقایسه با سه ماه اول سال ۲۰۱۶، به میزان ۷/ ۵ درصد رشد داشت. بر‌اساس گزارش رویترز، در مجموع کره جنوبی حدود ۳ میلیون بشکه در روز در مارس نفت خرید که ۱/ ۱۰ درصد نسبت به مارس سال ۲۰۱۶ افزایش داشت.