گروه بنگاه‌ها: محسن دلاویز به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت توسعه نفت خزر معرفی شد.مراسم تودیع و معارفه سرپرست پیشین و مدیرعامل جدید شرکت نفت خزر با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت، اعضای هیات‌مدیره شرکت ملی نفت و جمعی از مدیران صنعت نفت برگزار شد. علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این مراسم با اشاره به اینکه امکان سرمایه‌گذاری و اکتشاف در خزر باید به‌صرفه و اقتصادی باشد، تصریح کرد: انتظار داریم دکتر دلاویز با برنامه‌ریزی لازم زمینه حضور سرمایه‌گذاران قوی بین‌المللی را برای توسعه خزر فراهم آورد.

وی در ادامه افزود: با توجه به سوابق متعدد و روابط برون‌سازمانی دکتر دلاویز امید است مسائل برون‌زاد و مواردی که خارج از اراده شرکت نفت در نفت خزر است با بهترین تدبیر حل و فصل شود. محسن دلاویز نیز در این مراسم با تقدیر و تشکر از حسن اعتماد مدیران عالی صنعت نفت به وی اظهار کرد: آنچه اقتصاد مقاومتی به اذهان متبادر می‌سازد تولید مضاعف و اشتغال مضاعف است و با توجه به اینکه صنعت نفت قلب اقتصاد کشور است، ضرورت شتاب در فعالیت‌های صنعت نفت بیش از پیش احساس می‌شود. وی تاکید کرد: بی‌تردید کلید اقتصاد کشور در دستان صنعت نفت است. وی با انتقاد از برخی رفتارهای غیرمتعارف با صنعت نفت تصریح کرد: نمی‌شود از یک طرف انتقاد کنیم و برای نفت مانع شویم و از طرفی سخنرانی کنیم و بگوییم چرا در ٣ سال گذشته قراردادی منعقد نشده است.

محسن دلاویز با اشاره به منابع محدود داخلی و صندوق ذخیره ارزی تاکید کرد: برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم، بنابراین ضرورت دارد نسبت به جذب سرمایه اهتمام بورزیم. وی با اشاره به هزینه بالای تولید و نیاز به تکنولوژی‌های نوین در توسعه خزر گفت: در توسعه خزر شاید نیاز داشته باشیم به گونه دیگری بیندیشیم.دلاویز در تشریح این موضوع گفت: اگر دیروز از مدل بیع متقابل و امروز از مدل بیع متقابل تکامل یافته سخن می‌گوییم، شاید در خزر نیازمند قراردادهای مشارکت در تولید و امثالهم هستیم و به این ترتیب اعتقاد دارم با توجه به شرایط امروز صنعت نفت جهان، توسعه خزر مدل خاص قراردادی خود را می‌خواهد.