اوپک بر سر دوراهی تمدید توافق

دنیای اقتصاد: در شرایطی که اوپک برای سرپا نگه داشتن قیمت نفت اقدام به کاهش تولیدات خود کرده، در آن سر دنیا فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان نفت شیل ایجاد شده است که با سرعت بیشتری به حفاری پرداخته و تولیدات خود را افزایش دهند. دلیل این مدعا گزارش اخیر اداره اطلاعات انرژی آمریکا است که برآورد خود را از تولید روزانه نفت این کشور در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ حدود ۲۰۰ هزار بشکه افزایش داده است. این سازمان همچنین در بخشی از گزارش خود به رشد ۱۰۰ هزار بشکه‌ای حجم ذخایر نفتی در سال جاری اشاره می‌کند، در حالی که اوپک همواره هدف از کاهش سطح تولیداتش کاهش موجودی انبارهای نفتی عنوان کرده بود. در واقع در شرایطی که تولیدات نفت آمریکا افزایش می‌یابد، اوپک در حال از دست دادن سهم خود از بازار نفت است و این موضوع شرایط را برای تصمیم‌گیری درخصوص تداوم توافق در نیمه دوم سال دشوار کرده است. از سویی برخی بر این باورند که اگر اوپک توافق را در نیمه دوم سال تمدید نکند همه تلاش این سازمان برای کاهش مازاد عرضه بی‌اثر خواهد شد و حتی برخی اعلام می‌کنند قیمت نفت به محدوده ۴۰ دلار باز خواهد گشت.

شیل در صدر

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش ماهانه خود که با عنوان «چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار انرژی» منتشر می‌شود، پیش‌بینی تولید نفت آمریکا را در سال جاری و سال ۲۰۱۸ نسبت به گزارش ماه قبل افزایش داده است. بر اساس این گزارش، EIA پیش‌بینی کرده تولید نفت آمریکا در سال جاری به ۲/ ۹ و در سال ۲۰۱۸ به ۷/ ۹ میلیون بشکه در روز برسد که نسبت به پیش‌بینی قبلی این سازمان ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر است. همچنین برآورد شده متوسط تولید نفت این کشور در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۷ به ۴۵/ ۹ میلیون بشکه و در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ به ۹۵/ ۹ میلیون بشکه در روز برسد. این سازمان اعلام کرده است تغییر در پیش‌بینی تولید نفت آمریکا از آنجا ناشی می‌شود که سرعت حفاری و بازدهی دکل‌ها به خصوص در میادینی چون پرمیان بیش از انتظار بوده است.

با این حال برآورد این سازمان از قیمت نفت در سال‌های یادشده تغییر محسوسی نداشته است. بر اساس این گزارش، نفت برنت در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به‌طور متوسط به ترتیب ۵۵ و ۵۷ دلار بر بشکه معامله می‌شود و قیمت نفت خام آمریکا حدود یک دلار در هر دو سال کمتر از نفت برنت خواهد بود. همچنین پیش‌بینی شده که بهای نفت برنت در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ به مرز ۶۰ دلار بر بشکه برسد. این در حالی است که قیمت نفت در ماه فوریه در مسیر کاهش قرار داشت. بر اساس این گزارش متوسط نفت برنت ۷۲/ ۱ دلار و متوسط نفت خام آمریکا ۲/ ۱ دلار نسبت به ژانویه کاهش یافته است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا بر این باور است که بازار نفت در دو ماهی که از سال ۲۰۱۷ گذشته به تعادل نزدیک شده است. این سازمان با تاکید بر تخمینی بودن آمار تولید در ژانویه و فوریه اعلام کرده است کشورهای عضو و غیرعضو اوپک توافق برای کاهش تولید را در سطح بالایی از انطباق اجرایی کرده‌اند، از این رو موجودی انبارهای نفتی جهان در ماه فوریه به‌طور متوسط یک میلیون بشکه کاهش یافته است. حجم ذخایر نفتی آمریکا نیز در ماه فوریه در مجموع ۷۰میلیون بشکه کاهش یافته که از فوریه سال ۲۰۱۳ کاهش موجودی انبارها در این ماه بی‌سابقه بوده است.

کشورهای عضو اوپک که در حال حاضر در حال اجرایی کردن توافق بر سر کاهش تولید هستند، در طول سال جاری تولیدات خود را افزایش خواهند داد. به‌طوری‌که در سه ماه پایانی سال تولید نفت این سازمان به بیش از ۳۳ میلیون بشکه در روز برسد، اما متوسط تولید نفت اوپک در سال جاری ۷/ ۳۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود که نسبت به متوسط تولید نفت این سازمان در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸۰ هزار بشکه بیشتر است. اما تولید نفت‌خام و دیگر مایعات سوختی کشورهای غیرعضو اوپک نیز در سال جاری رشد خواهد کرد. بر اساس این گزارش، متوسط تولید این کشورها در سال جاری بالغ بر ۲۷/ ۷۱ میلیون بشکه خواهد بود که نسبت به تولید سال ۲۰۱۶ حدود ۵۲۰ هزار بشکه بیشتر است. تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال آینده میلادی به ۸۷/ ۷۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. بخش مهمی از رشد تولید کشورهای غیرعضو اوپک از سوی آمریکا رخ خواهد داد.

در این گزارش پیش‌بینی شده که در سه ماه دوم سال ۲۰۱۷ یعنی نیمه دوم اجرایی شدن توافق کشورهای تولیدکننده نفت برای کاهش تولید، عرضه کشورهای غیرعضو اوپک رشد کرده و به سطح سه ماه چهارم ۲۰۱۶ برسد. این در حالی است که اوپک همچنان در سطح پایینی به تولید خواهد پرداخت. از این رو اداره اطلاعات انرژی آمریکا بر این باور است که با کاهش سهم اوپک از بازار نفت این مساله که آیا این سازمان حاضر به تمدید توافق در نیمه دوم ۲۰۱۷ خواهد شد، مبهم است. اما در بخش دیگری از این گزارش به موجودی انبارهای نفتی توجه شده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا بر این باور است که موجودی انبارهای نفتی جهان در سال ۲۰۱۶ به‌طور متوسط روزانه ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. EIA پیش‌بینی کرده است که بازار نفت در دو سال آینده متعادل باشد. با این حال موجودی انبارهای نفتی به رشد خود ادامه خواهند داد. در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۰۰ هزار بشکه به موجودی انبارها افزوده خواهد شد.

راه دشوار اوپک

رشد تولید نفت شیل به معنای کاهش سهم اوپک از بازار نفت و خنثی شدن تلاش‌های این سازمان برای متعادل کردن بازار و رشد قیمت‌ها است. این در شرایطی است که کشورهای عضو اوپک به هیچ عنوان علاقه ندارند سهم بازار خود را از دست بدهند و کارشناسان کاهش غیرمنتظره قیمت نفت سبک عربستان در بازار آسیا را دلیل آن می‌دانند.

شرکت دولتی نفت عربستان به تازگی اعلام کرد که قیمت نفت سبک خود در بازار آسیا را برای سررسید آوریل ۳۰ سنت در بشکه نسبت به مارس کاهش داده است و بر این اساس تفاوت قیمت نفت سبک و سنگین عربستان به کمترین مقدار از جولای ۲۰۱۵ رسیده است. این در حالی است که پیش از این انتظار می‌رفت عربستان قیمت نفت سبک خود را در بازار آسیا حدود ۱۵ سنت افزایش دهد و اقدام آرامکو برای بازار غیرمنتظره بود. کارشناسان با توجه به افزایش صادرات نفت آمریکا، اروپا و آفریقا که عموما نفت سبک و کم سولفات بوده به بازارهای آسیایی، این اقدام ریاض را به دلیل رقابت با تولیدکنندگان آمریکایی و برای حفظ بازار تعبیر می‌کنند.

با این حال همان‌طور که اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز در گزارش خود تاکید کرده بود، اوپک در حال از دست دادن سهم خود از بازار نفت است و این شرایط تصمیم‌گیری برای تداوم توافق را دشوار کرده است. اما از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند درصورتی که اوپک در نیمه دوم سال توافق را تمدید نکند مازاد عرضه به بازار نفت باز خواهد گشت و قیمت‌ها کاهش خواهند یافت و در واقع همه تلاش اوپک در نیمه اول سال نقش بر آب خواهد شد. در این راستا اسکات شفیلد، رئیس شرکت پیونر نچرال ریسورس، در کنفرانس CERAWeek که در آمریکا برگزار شد اعلام کرده عدم تمدید توافق برای کاهش تولید می‌تواند قیمت نفت را به بازه ۴۰ دلاری بکشاند که تاثیر بسیاری بر سرمایه‌گذاری تولید‌کنندگان نفت شیل در آینده خواهد داشت. این تولیدکننده نفت آمریکایی بر این باور است که بازار نفت تا سال آینده به تعادل نخواهد رسید و تنها در صورت پایبندی ۱۰۰ درصدی همه کشورهای اوپک، در میانه‌های سال جاری سمت عرضه و تقاضای بازار متعادل خواهند شد. این در حالی است که با وجود پایبندی ۹۰ درصدی کشورهای عضو اوپک، کشورهای غیرعضو تنها حدود ۵۰ درصد به تعهدات خود عمل کرده‌اند و نیاز است که این کشورها به خصوص روسیه بیشتر به توافق پایبند باشند.

اسکات شفیلد همچنین می‌گوید نشست دو‌روزه CERAWeek نشان داد که روابط اوپک و تولیدکنندگان مستقل آمریکایی نسبت به قبل بسیار بهبود یافته بود. شفیلد این موضوع را به دلیل پذیرفتن حقیقتی به نام «شیل» از سوی اوپک می‌داند. به گفته وی، دبیرکل اوپک و ۲۰ تن از روسای شرکت‌های تولیدکننده نفت در آمریکا سه‌شنبه شب در شام مشترکی شرکت کرده و درخصوص بازار به بحث و مذاکره پرداخته‌اند. شفیلد می‌گوید: آنها (اعضای اوپک) در تلاش بودند که با نوع کسب و کار ما و توانایی‌هایی تولیدکنندگان شیل بیشتر آشنا شوند. در مقابل تولیدکنندگان نفت شیل نیز تلاش می‌کردند که بفهمند اعضای اوپک درخصوص قیمت نفت در سال‌های آینده چه نظری دارند، چراکه این موضوع به برنامه‌ریزی‌های تولیدکنندگان آمریکایی برای سرمایه‎گذاری‌های آتی اثر خواهد گذاشت. شفیلد بر این باور است که اعضای اوپک تمایل دارند که نفت را در محدوده ۵۰ تا ۶۰ دلار نگه دارند.

با این حال کشورهای عضو اوپک همچنان برای تداوم توافق مردد هستند. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی و بسیاری دیگر از کشورهای عضو اوپک که به خوبی به اجرای توافق پایبند بوده‌اند اخیرا بارها اعلام کرده‌اند که هنوز برای تصمیم‌گیری درخصوص تمدید توافق در نیمه دوم سال زود است. با این حال وزیر نفت عراق، کشوری که بزرگ‌ترین خاطی اوپک از توافق اخیر بوده و در ژانویه تنها ۴۹ درصد و در فوریه ۵۸ درصد به تعهداتش پایبند بود،گفته است که اوپک نیاز دارد توافق را در نیمه دوم سال تمدید کند. آنگولا نیز که در ماه فوریه ۷۸ درصد به توافق پایبند بوده اعلام کرده است که توافق اوپک تا هر زمان که لازم است ادامه خواهد یافت. تنوع نظر اعضای اوپک درخصوص تمدید توافق نشان می‌دهد که راه در نیمه دوم سال برای اوپک تا چه حد دشوار است.