گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل هلدینگ «تاپیکو» در نشست خبری که روز گذشته در غرفه هلدینگ «تاپیکو» در مصلای امام خمینی تهران برگزار شد، گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک هلدینگ مدرن و پیشرفته از اصلی‌ترین کارهای این شرکت طی این مدت بوده است. محمد حسن پیوندی افزود: با کمک شستا از آبان ماه سال آینده، ساختمان «تاپیکو» تغییر پیدا می‌کند.پیوندی با اشاره به مجموعه‌های کنونی «تاپیکو» گفت: تا نیمه اول سال ۹۷ پروژه عظیم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که ۴۹ درصد آن متعلق به این شرکت است، به بهره‌برداری خواهد رسید و در سال‌های ۹۶ و ۹۷، دو پروژه متانول مرجان و ایلام به بهره‌برداری می‌رسند. با این پروژه‌ها تا یک سال و نیم آینده ظرفیت تولید متانول کشور افزایش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر راه‌اندازی پترو الفین فناوران در ماهشهر خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این مجتمع یک میلیون تن متانول و با به مدار آمدن پتروشیمی مرجان نیز ۵۰۰ هزار تن متانول دیگر در کشور تولید خواهد شد. در این‌صورت می‌توان برنامه تبدیل متانول به پروپیلن را در دستور کار داشت.پیوندی با اشاره به پترو الفین سیراف گفت: در سیراف می‌توانیم نفتا را مستقیما وارد کوره الفین کرده و به محصول تبدیل کنیم در غیر این صورت می‌توانیم براساس مطالعات استاندارد بین‌المللی انجام‌شده نفتا را به بنزین با استاندارد یورو ۵ تبدیل کنیم.این مقام مسوول با اشاره به پتروشیمی پترو الفین فناوران که تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۵ میلیون تن متانول در کشور تولید می‌شود که با راه‌اندازی این طرح‌ها از سال ۹۷ تولید متانول کشور به ۱۰میلیون تن می‌رسد.

مدیرعامل هلدینگ «تاپیکو» با اشاره به اخذ برند پرفیران گفت: «تاپیکو» » قصد دارد جایگاه‌های عرضه سوخت را با نام این برند راه‌اندازی کند. با توجه به داشتن سهم تقریبا ۵۰ درصدی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بنزین این پالایشگاه در این جایگاه‌ها عرضه می‌شود که تقریبا روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ خواهد بود.وی با تاکید بر صادرات بزرگ‌ترین محموله قیر که در یکی، دو هفته اخیر انجام شد، تصریح کرد: شرکت پاسارگاد بزرگ‌ترین محموله قیر را به سنگاپور و مالزی صادر کرد که ۳۷ میلیارد تومان درآمد داشت.پیوندی در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به اینکه هم‌اکنون شرکت‌های پتروشیمی خودشان محصولات خود را صادر می‌کنند، گفت: در حال رایزنی با شرکت شستا هستیم تا یک شرکت بزرگ بازرگانی تشکیل و محصولات خود را از طریق این مجموعه صادر کنیم.وی در ادامه گفت: ما به دنبال تامین منافع سهامداران هستیم و اگر در مذاکرات خود با شرکت ملی صنایع پتروشیمی احساس کنیم که منافع سهامداران تامین می‌شود، قطعا با آنها همکاری خواهیم کرد.