شانا: سکوی اقماری ۱۶۴۰ تنی ١٩B پارس جنوبی با ظرفیت تولید ۲/ ۱۴ میلیون مترمکعب گاز ترش، ظهر روز یکشنبه (٢٣ بهمن ماه) در یارد صنعتی خرمشهر بارگیری شد. با پایان بارگیری این سکو و انجام عملیات حمل آن در هفته آینده، آخرین سکوی طرح توسعه فاز ۱۹ در اوایل اسفندماه در خلیج فارس نصب خواهد شد.

با نصب این سکو، بخش فراساحل طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی با ٢ سکوی اصلی ۲۷۵۰ تنی و ٢ سکوی اقماری ۱۶۴۰ تنی و همچنین پایان عملیات حفاری ۲۱ حلقه چاه و تست و راه‌اندازی خط لوله ۱۸ اینچی انتقال، تکمیل می‎شود و با توجه به وضع مناسب پالایشگاه خشکی، این طرح اسفندماه آماده افتتاح و بهره‌برداری خواهد بود. به گفته حمیدرضا مسعودی، مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی، این فاز هم اکنون به‌طور میانگین ۳۱ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری تزریق می‌کند که با بهره‌برداری کامل از این طرح این رقم به ۵۶ میلیون مترمکعب افزایش می‎یابد و روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد تولید خواهد شد. وی با اشاره به انجام ۱۶۶ میلیون نفر ساعت کار ایمن در کل این طرح، فاز ۱۹ را با وجود تجهیزات و بسته‌های آزمایشگاهی مدرن از پیشرفته‌ترین فازهای پارس جنوبی عنوان کرد.

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، به دنبال هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه پرقدرت بارشی به جنوب کشور و مواج شدن خلیج فارس، ستاد بحران در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تشکیل شد و به تمامی بهره‌برداران و پیمانکاران در حال کار در بخش دریایی پارس‌جنوبی دستور آماده باش داده شد. در حال حاضر فازهای ۱ تا ۱۰، فاز ۱۲، فاز ۱۵، فاز ۱۷ و فاز ۱۸ پارس جنوبی در مدار بهره‌برداری است. فازهای ۱۶ و ۱۹ به‌دلیل شکستگی خط لوله انتقال گاز ترش در دست تعمیر هستند و فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ در مراحل مختلف تکمیل و ساخت در بخش دریا و خشکی قرار دارند. در صورت بروز بارش‌های شدید و طوفان‌های دریایی، احتمال توقف چند روزه عملیات توسعه در فازهای در حال تکمیل پارس جنوبی وجود دارد؛ اما با تشکیل ستاد بحران، پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم برای ادامه تولید گاز در هر شرایط آب و هوایی در فازهای در مدار بهره‌برداری این میدان مشترک گازی صورت گرفته است.