ایرنا: معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: در بخش تجارت بین‌المللی اکنون مشکلات حقوقی زیادی وجود ندارد و موانع با اجرای برجام برطرف شده است. امیرحسین زمانی‌نیا با بیان این مطلب افزود: البته مشکلات سیاسی هنوز وجود دارد اما به بخش دولتی و خصوصی بستگی دارد که چگونه بتوانند با این چالش‌های سیاسی برخورد و آنها را مدیریت کنند. معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به رفع تحریم برخی شرکت‌های نفتی ایرانی گفت: چندی پیش، تحریم شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت، رفع شد.

زمانی‌نیا به برگزاری جلسه‌ای در اواخر دسامبر ۲۰۱۶ (دی ماه) درباره برجام اشاره کرد و افزود: در آن جلسه، موضوعات و نکاتی درباره برجام مورد بررسی قرار گرفت که بسیار دارای اهمیت است. وی تاکید کرد: بر این اساس، در صورت بازگشت احتمالی تحریم‌ها، نیاز نیست که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و وام‌های گرفته شده همان موقع، برگردانده شوند بلکه بر مبنای توافق و قرارداد کنونی، این دیون و تعهدات مالی تسویه خواهد شد. معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: نکته‌ای که به آن اشاره شد، برای فعالیت بخش خصوصی بسیار حائز اهمیت است اما به خوبی منعکس نشد.

زمانی‌نیا به مزایا و جذابیت‌های ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: موقعیت جغرافیایی، انرژی ارزان، نیروی انسانی کارآمد، رقابت‌پذیری، ثبات و امنیت از جمله مزایای ایران به شمار می‌رود. معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت یادآور شد: با توجه به اینکه ایران دارای امتیازات متعددی است، در صورت مهیا شدن شرایط داخلی، امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد. وی افزود: البته چالش‌هایی نیز پیش روی جذب سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد که از جمله می‌توان به افزایش رقابت‌های حزبی و جناحی اشاره کرد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مسائل مربوط به رقابت‌های جناحی و حزبی بیشتر می‌شود که ممکن است سبب کاهش اطمینان و اعتماد شرکت‌های خارجی شود. وی ادامه داد: گاهی به دلیل مسائل جناحی، ادعا می‌شود که برجام کاری برای کشور نکرده است که به نظر ما این رویکردها واقع‌بینانه نیست. زمانی‌نیا از محدودیت منابع مالی بین‌المللی به‌عنوان چالشی دیگر یاد کرد و افزود: این موضوع، باعث رقابت کشورهای نفت‌خیز برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود.