دنیای اقتصاد: در حالی که انتشار گزارش‌هایی از روند کاهشی تولید نفت کشورهای صادرکننده نفت در پی توافق برای کاهش تولید در ماه دسامبر به اهرمی برای رشد قیمت نفت تبدیل شده، نگرانی از رشد تولید نفت شیل و از سوی دیگر نوسان‌های شاخص دلار به دنبال آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ مانع رشد قیمت‌ها می‌شود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در حالی که در ابتدای بازگشایی بازار الکترونیکی نفت در روز گذشته قیمت‌ها در مسیر افزایشی قرار گرفت و نفت خام آمریکا توانست بار دیگر به قیمت‌های بالای ۵۳ دلار بازگردد، رشد شاخص دلار از رشد بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد. از این رو، قیمت نفت خام آمریکا در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) تنها با ۸ سنت رشد نسبت به روز دوشنبه ۸۳/ ۵۲ دلار معامله شد. نفت برنت، نفت شاخص بازار آیس لندن نیز ۴ سنت رشد کرده و به ۲۷/ ۵۵ دلار بر بشکه رسید.

اوپک؛ پایبند به توافق

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان روز یکشنبه در حاشیه برگزاری کمیته نظارت بر تولید اوپک و غیراوپک خبر از کاهش ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت در ماه ژانویه داد، وی همچنین اعلام کرد که روند کاهشی تولید کشورهای صادرکننده نفت ادامه خواهد یافت به‌طوری‌که در ماه فوریه توافق برای کاهش ۸/ ۱ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت به‌طور ۱۰۰ درصدی اجرایی خواهد شد. کشورهای عضو و غیرعضو اوپک ماه گذشته بعد از ۱۵ سال به توافقی برای کاهش عرضه نفت دست ‌یافتند. از این رو، روز یکشنبه اولین جلسه کمیته نظارتی اوپک با ریاست وزیر نفت کویت و حضور کشورهایی چون عربستان و روسیه در وین برگزار شد. در این میان، عراق که از اولین روزهایی که زمزمه توافق بین صادرکنندگان نفت آغاز شد، نسبت به کاهش تولید نفت این کشور مخالفت می‌کرد، شامگاه دوشنبه خبر از آغاز کاهش تولیدات نفت خود داد. به گزارش رویترز، وزیر نفت عراق اعلام کرد: این کشور در چارچوب توافق اوپک، تاکنون ۱۸۰ هزار بشکه از تولید روزانه نفت خود کاسته است. به گفته جابر علی اللعیبی، عراق قصد دارد در پایان ماه ژانویه روزانه ۳۰ هزار بشکه دیگر نیز از تولید خود کم کند. با این حال وزیر نفت عراق، کاهش ۱۸۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت این کشور را نسبت به سطح ۷۵/ ۴ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است، در حالی که اوپک چنین سطحی را مبنای کاهش تعیین نکرده بود. بلکه بر اساس توافق ماه نوامبر اوپک، عراق متعهد شد که روزانه ۲۱۰ هزار بشکه از سطح تولید مرجع ۵۶۱/ ۴ میلیون بشکه در روز بکاهد. در واقع اختلاف از آنجا ناشی می‌شود که ایران و عراق آماری که با عنوان آمار منابع ثانویه منتشر می‌شود و مورد تایید اوپک است قبول ندارند و سطح تولید خود را بیشتر از آن می‌دانند.

ریسک ترامپ و شیل در بازار نفت

کاهش تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در حالی رخ می‌دهد که تولیدکنندگان نفت شیل با استفاده از افزایش بهای نفت در حال توسعه زیرساخت‌های در راستای رشد تولید نفت خود هستند. افزایش ۲۹ موردی تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی این کشور تردید‌ها به کاهش مازاد عرضه نفت در پی توافق اوپک را کاهش داد. در این بین نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی به خصوص اقتصاد بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کنونی انرژی جهان، چین بر بازارهای کالایی از جمله نفت فشار آورد. در چند روزی که از روی کار آمدن ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گذرد وی اقدامات و اظهاراتی داشته که موجب افزایش ریسک در بازارهای جهانی شده است. ترامپ در مراسم تحلیف خود مجددا احتمال افزایش تعرفه واردات از چین را مطرح کرد. این اقدام می‌تواند اقتصاد چین به‌عنوان دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت را تحت تاثیر قرار دهد. وی همچنین اعلام کرد که رشد بیش از اندازه شاخص دلار برای اقتصاد این کشور مضر است و افزایش واردات به آمریکا را به دنبال خواهد داشت. ترامپ در اولین اقدام پیمان تجاری اقیانوس آرام (TPP) را که بین ۱۱ کشور حاشیه اقیانوس آرام از جمله آمریکا و برخی کشورهای آسیایی بود لغو کرد که این اقدام به‌عنوان اولین سیگنال برای کاهش تجارت آمریکا با چین برداشت شد. این دست از اظهارات و اقدامات ترامپ در چند روز اخیر موجب افزایش ریسک در بازارهای جهانی و خروج سرمایه از بازارهای پر ریسک چون بازار سهام و بازار نفت و ورود به بازارهای امنی چون طلا، فرانک سوئیس و ین ژاپن شد. علاوه بر این ترامپ اعلام کرده که قصد دارد با رؤسای جمهور مکزیک و کانادا برای بازنگری در قرارداد نفتا مذاکره کند. چراکه وی به دنبال کاهش وابستگی آمریکا به نفت اوپک است از این رو قصد دارد با افزایش واردات نفت از کانادا و مکزیک زمینه کاهش واردات از کشورهای عضو اوپک را فراهم کند. ‌