شانا: وزیر نفت در مراسم کلنگ‌زنی و آغاز اجرای طرح ساخت خط لوله انتقال اتیلن از میاندوآب به تبریز گفت: با ساخت خط لوله انشعاب خط اتیلن غرب کشور از میاندوآب تا مجتمع پتروشیمی تبریز، شرکت پتروشیمی تبریز از مصرف خوراک گران‌قیمت رها و اقتصاد این شرکت دگرگون می‌شود. بیژن زنگنه افزود: برای نجات مجتمع پتروشیمی تبریز باید خوراک این مجتمع تغییر می‌یافت. زنگنه گفت: با توجه به اینکه آذربایجان کمبود سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی ندارد، تبریز باید یکی از کانون‎های توسعه صنعت پتروشیمی کشور باشد. وی اعلام کرد: امکان اختصاص ١٢ میلیون متر‌مکعب گاز برای توسعه صنعت به منطقه آذربایجان شامل اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی وجود دارد و هشت میلیون متر‌مکعب گاز در این منطقه باید صرف ایجاد واحدهای پتروشیمی جدید با فناوری نو شود.

وزیر نفت با تاکید بر تکمیل زنجیره صنایع پایین‌دستی صنعت پتروشیمی گفت: پتروشیمی تبریز می‌تواند نقش مهمی در تامین نیاز صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی ایفا کند. زنگنه گفت: خوراک واحدهای جدید پتروشیمی تبریز با ٣٠ درصد تخفیف تامین می‌شود. وی با بیان اینکه به‌طور معمول برای کلنگ‌زنی به مراسمی نمی‌روم و تا طرحی ١٠٠ درصد تمام نشده باشد افتتاح نمی‌کنم، افزود: تبریز یکی از چند کانون تمدنی ایران در حوزه‌های اقتصادی، صنعتی و فرهنگی است و از نقاط تعامل بین‌المللی ایران با خارج کشور است و به همین دلیل به این شهر آمده‌ام. وی افزود: قرار است مجتمع پتروشیمی تبریز از ظرفیت واحد الفینی خود برای ساخت یک واحد دیگر استفاده کنند در نتیجه آن ظرفیت تولید پتروشیمی تبریز افزایش می‎یابد و بخش‎ پایین‌دست این مجتمع هم توسعه می‎یابد. وزیر نفت گفت: من به آینده پتروشیمی در تبریز و آذربایجان نه تنها با افزایش ظرفیت این واحد بلکه با دیگر واحدهایی که در آذربایجان ساخته می‌شود، بسیار امیدوارم. خط لوله انشعاب خط اتیلن غرب کشور از میاندوآب تا مجتمع پتروشیمی تبریز، با سرمایه‌گذاری بیش از ٢٠٠ میلیارد تومانی شرکت پتروشیمی تبریز و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ساخته می‌شود و با بهره‌برداری از این پروژه و ایجاد واحدهای توسعه‌ای و جدید اتیل بنزن، استایرن منومر، استایرن و پنتان ٢، ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی تبریز ٢ برابر می‌شود و با ٣٥٠ هزار تن افزایش به بیش از ٧٠٠ هزار تن در سال می‌رسد.

ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی تبریز ٣٧٠ هزار تن در سال است و پیش‌بینی می‌شود خط لوله اتیلن میاندوآب تا پتروشیمی تبریز تا سال ١٣٩٩به بهره‌برداری برسد. اجرای خط لوله اتیلن از میاندوآب تا تبریز سبب ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و بهره‌برداری کامل از ظرفیت تولیدی شرکت خواهد بود. افزایش ظرفیت دو برابری تولید واحد ABS، طرح افزایش ظرفیت واحد پنتان، احداث واحد جدید SBS، SBR و PBR از مهم‌ترین‌ اهداف اجرای این طرح است. شرکت پتروشیمی تبریز به منظور جبران کمبود خوراک اتیلن مورد نیاز در واحدهای مجتمع، احداث خط لوله انتقال اتیلن از میاندوآب به تبریز و اتصال به شبکه خط لوله اتیلن غرب کشور را در دستور کار خود قرار داد. وزیر نفت در حاشیه این مراسم با بیان اینکه صرفه‌جویی از نظر ملی و شرعی امری لازم است، از مردم خواست به‌طور کلی در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنند. وی گفت: صرفه‌جویی به این معنا نیست که مردم خود را به عذاب بیندازند بلکه این است که در فصل زمستان در محل کار یا منزل هنگامی که احساس گرما می‎کنند به جای باز کردن در و پنجره، چند درجه از سامانه گرمایشی یا بخاری خود بکاهند و تلاش کنند در فصل سرما برای کم کردن دمای خانه لباس گرم‌تری بپوشند. وزیر نفت عنوان کرد: با سه تا چهار درصد صرفه‌جویی در مصرف، ٢٠ تا ٣٠ میلیون مترمکعب تامین می‌شود و ما می‎توانیم این حجم گاز را به نیروگاه‌ها بدهیم تا در فصل سرما، سوخت مایع مصرف نکنند. زنگنه در باره موضوع قطع گاز وارداتی از ترکمنستان که روز یکشنبه (١٢ دی‎ماه) رخ داد، گفت: موضوع قطع ارسال گاز از ترکمنستان، اختلاف بازرگانی میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت ترکمن گاز است که باید میان دو طرف حل و فصل شود و نظر ما این است که این بحث سیاسی نیست و نباید بر روابط سیاسی تهران و عشق‌آباد تاثیر بگذارد. وی تاکید کرد: شرکت ملی گاز ایران و شرکت ترکمن گاز باید مساله را از راه‎ ‎هایی که در قرارداد میان دو طرف مطرح شده است، حل کنند و به دنبال راه‎های دیگری نباشند.