تسنیم: معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه ایران هیچ تعهدی در مقابل شل و توتال برای امضای قرارداد آزادگان جنوبی ندارد، گفت: تامین مالی انجام مطالعات بر عهده خود شرکت‌ها است و شرکت ملی نفت ایران هیچ هزینه‌ای در این خصوص متقبل نمی‌شود.

غلامرضا منوچهری، معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: تا امروز با شرکت‌های شل انگلیس، توتال فرانسه و ژاپنی‌ها برای مطالعات میدان نفتی آزادگان تفاهم‌نامه امضا شده است. وی افزود: عملا با توجه به اینکه شرکت‌های چینی از گذشته در این میدان فعال بودند، چینی‌ها نیز در مطالعات این میدان سهیم‌ هستند و از تمامی این ۴ گروه، نتایج مطالعات و Pre MDP توسعه میدان گرفته خواهد شد. این مقام مسوول با بیان اینکه «امکان امضای تفاهم‌نامه مطالعات آزادگان با شرکت‌های دیگر نیز منتفی نیست»، گفت: تامین مالی انجام مطالعات بر عهده خود شرکت‌ها است و شرکت ملی نفت ایران هیچ هزینه‌ای در این خصوص متقبل نمی‌شود.

منوچهری در پاسخ به اینکه «آیا امضای تفاهم‌نامه با شل و توتال، حقی برای آنها در زمینه امضای قرارداد توسعه میدان ایجاد می‌کند؟»، تصریح کرد: ایران هیچ تعهدی در مقابل شل و توتال برای امضای قرارداد آزادگان جنوبی ندارد؛ اگر Pre MDP ارائه‌شده از سوی این شرکت‌ها با ضریب برداشت مناسب و مورد‌نظر شرکت ملی نفت ایران باشد، درخصوص واگذاری توسعه میدان آزادگان جنوبی به یکی از این شرکت‌ها یا کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های مختلف ایرانی و خارجی تصمیم‌گیری خواهد شد. وی افزود: تا امروز برنامه واگذاری توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی بر اساس برگزاری مناقصه بین‌المللی است و به احتمال قریب به یقین، همین روند برای امضای قرارداد توسعه این میدان نفتی اجرایی می‌شود.