شانا: فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، اظهاراتی مبنی بر آسان بودن یا ریسک پایین کار در توسعه میدان آزادگان را رد کرد و گفت: توسعه این میدان به تکنولوژی‎های روز نیاز دارد. سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، روز گذشته در نشست خبری با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف با وزیر نفت و مکاتبه با وی برای توسعه میدان آزادگان، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا این آمادگی را دارد تا میدان آزادگان را در قالب کنسرسیوم با مشارکت شرکت‌های خارجی توسعه دهد. وی تاکید کرد: توسعه میدان‌های مشترک باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود تا زمان را در برداشت از این میدان‌ها از دست ندهیم. عبداللهی تصریح کرد: شرکت‌های داخلی توانایی فعالیت در بخش بالادستی را دارند به خصوص هم‌اکنون که در توسعه میدان‌ها، افزایش ضریب بازیافت برای وزارت نفت از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی با اشاره به مذاکره قرارگاه با شرکت‌های خارجی برای توسعه میدان‌های نفتی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: تاکنون با شرکت‌هایی مانند گازپروم روسیه و چند شرکت اروپایی مذاکراتی داشتیم و همه آنها تمایل دارند با قرارگاه همکاری کنند.

عبداللهی افزود: به زودی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های خارجی امضا خواهیم کرد. وی با اشاره به ادعاهایی که گفته می‌شود میدان آزادگان از جمله میدان‌های با ریسک پایین است، گفت: توسعه میدان آزادگان به آن آسانی که می‌گویند نیست. افزایش ضریب بازیافت در میدان آزادگان امروز از اهمیت برخوردار است و برای این امر هم به تکنولوژی‎های روز نیاز داریم. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیا با اشاره به اولویت این مجموعه برای توسعه میدان‌های مشترک ادامه داد: این آمادگی را داریم که میدان آزادگان را با مشارکت شرکت‌های خارجی توسعه دهیم، البته میزان و نسبت سهم را بعدا تعیین خواهیم کرد.

وی همچنین درباره پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پیمانکار توسعه آن است، گفت: این طرح در سه ردیف توسعه می‌یابد که با راه‌اندازی آن قادر خواهیم بود روزانه حدود ٦٠ میلیون لیتر فرآورده تولید کنیم. عبداللهی از جمله دلایلی را که سبب طولانی شدن مدت زمان اجرای پالایشگاه ستاره خلیج فارس شده است، نداشتن شناخت نسبت به ابعاد پروژه اعلام کرد و افزود: پارسال با تدبیر و هماهنگی با وزارت نفت و دولت، توانستیم اعتبار اجرای این طرح بزرگ را تامین کنیم. به گفته وی، در حال حاضر مشکلات تامین تجهیزات پالایشگاه حل شده و قطعات واحد کوره «ستاره خلیج فارس» وارد کشور شده و در حال نصب است. به‌طوری‌که در حال حاضر پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه یک میلیون لیتر نفتا تولید می‌کند و تولید بنزین در این پالایشگاه تا پایان سال آغاز می‌شود. عبداللهی افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تاکنون ۳ میلیارد یورو برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس هزینه کرده است.

وی درباره مدیریت شرکت صدرا که طی ١٠ ماه اخیر قرارگاه آن را بر عهده گرفته است نیز گفت: در این مدت توانستیم مشکلات مالی صدرا را تا حدودی رفع کنیم. عبداللهی با بیان اینکه در حال حاضر مدیریت خوبی در مجموعه شرکت صدرا حاکم شده است، ادامه داد: در حال حاضر ساخت ١٠ سکوی پارس جنوبی که به شرکت صدرا واگذار شده بود از روند پیشرفت مطلوبی برخوردار است که به ۵/ ۳ تا ۴ درصد در ماه می‌رسد.