شانا: جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به بازار اروپا از طریق ال ان جی برنامه‌ریزی کرده و در این حوزه هدفی برای رقابت و جایگزینی با روسیه ندارد. حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: یکی از اهداف راهبردی کشور، صادرات است. وی یادآور شد: ایران هم اکنون یک درصد از تجارت جهانی گاز را در اختیار دارد و این میزان باید به ١٠‌درصد افزایش یابد.

عراقی ادامه داد: ایران در درازمدت می‌تواند با کشورهای زیادی تعامل داشته باشد و از طریق ال ان جی به بازار اروپا دست یابد.معاون وزیر نفت با بیان اینکه بازار اروپا، بازاری نیست که بتوانیم با روسیه رقابت کنیم، گفت: ما جایگزین روسیه نمی‌شویم و هدفی هم در این زمینه نداریم.به گفته وی، ایران بازار خود را دارد و همسایه‌های ما به گاز نیاز دارند. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: با توجه به وجود بزرگ‌ترین‌ مخزن گاز دنیا، ایران ظرفیت بالایی در تامین گاز همسایه‌های خود دارد و مسائلی از جمله قیمت، امکانات سیاسی و فنی باید حل شود.وی اعلام کرد: برداشت من این است که ایران تنها کشور منطقه است که این توان را دارد که گاز همسایه‌ها را تامین کند و از سوی دیگر، همسایه‌های ما نیز به این گاز نیاز دارند. عراقی اظهار کرد: تولید گاز ایران تا چهار سال آینده از ٦٠٠ میلیون مترمکعب در روز کنونی به یک میلیارد و ٢٦٠ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

به گفته معاون وزیر نفت، برداشت ایران از مخزن پارس جنوبی تا سال آینده با قطر برابر می‌شود و می‌توانیم این گاز را به ارزش افزوده تبدیل کنیم.وی تصریح کرد: متاسفانه بخش خانگی در زمستان مصرف بالایی دارد و با بهینه‌سازی مصرف می‌توانیم روزانه ٦٠ تا ١٠٠ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی و این مقدار گاز را به ارزش افزوده تبدیل کنیم.مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش خانگی نیازمند قانون، قیمت، فناوری و فرهنگ‌سازی است.مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد: گاز با تزریق به مخازن نفتی و ازدیاد برداشت، تحویل به پتروشیمی‌ها به‌عنوان خوراک، تحویل به صنایع و نیروگاه‌ها و جایگزینی با سوخت‌های مایع و صادرات به ارزش افزوده تبدیل می‌شود.