شانا: موافقت‎نامه اجرای طرح توسعه حمل‌ونقل‌ ریلی بار و مسافر روز گذشته با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی میان این دو وزارتخانه امضا شد. علی وکیلی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و محسن پورسیدآقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز این موافقت‎نامه را امضا کردند. این موافقت‎نامه در ١٧ ماده، هشت تبصره و چهار پیوست تهیه شده است. اعتبار موافقت‎نامه از تاریخ امضا و ابلاغ کتبی بین طرفین، تا پایان سال ١٤٠٢ خواهد بود و در صورت توافق طرفین و اخذ مجوزهای قانونی قابلیت تمدید خواهد داشت.

وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد اجرای طرح توسعه حمل و نقل ریلی بار و مسافر میان شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌های نفت و راه و شهرسازی گفت: با اجرای این طرح از انتشار ٣٠ میلیون تن دی اکسید کربن جلوگیری می‌شود و این موضوع جزو تعهدهای ما در توافق نشست تغییرات اقلیمی پاریس (کاپ ٢١) است. زنگنه در ادامه صرفه جویی نفت گاز حاصل از اجرای طرح توسعه حمل و نقل ریلی بار و مسافر را در یک دوره ١٠ ساله ١٠ میلیارد لیتر عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه امضای این قرارداد در واقع دومین قرارداد ساختاری است که با یکی از شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی امضا شده است، تصریح کرد: ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید این اختیار را به دولت داده است که برای صرفه جویی سوخت به معنای درست آن اقدام کند.

زنگنه با بیان اینکه بر این اساس، بحث‌های طولانی درباره حمل بار از جاده و ریل مطرح شده است، افزود: نتیجه بحث‌ها این بوده است که حمل هر تن-کیلومتر بار با قطار به جای جاده سبب صرفه‌جویی ٣٥ سی‌سی در مصرف گازوئیل می‌شود. وی افزود: همچنین هر نفر - کیلومتر مسافر که به جای جاده از سامانه حمل‌و‌نقل ریلی استفاده کند، صرفه‌جویی ٢٠ سی‌سی در مصرف گازوئیل را به همراه خواهد داشت.وزیر نفت با بیان اینکه، با امضای این قرارداد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از محل صرفه‌جویی اجرای طرح یادشده تا سقف ۷ میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار استفاده کند، افزود: نتیجه انجام این کارها سبب شد توان صادراتی فرآورده‌های نفتی ایران افزایش یابد. زنگنه، حجم صادرات نفت گاز ایران را در شرایط حاضر ٢٥‌میلیون لیتر در روز عنوان کرد و یادآور شد: ماهم اکنون با مشکل کمبود پایانه صادرات فرآورده نفتی روبه‌رو‌ هستیم. وی، همچنین به قرارداد طرح نوسازی ٦٥ هزار دستگاه کامیون و کشنده در روزهای پایانی پارسال اشاره کرد و افزود: این طرح در حال پیگیری است که امیدوارم به نتیجه برسد.