شانا: وزارت نفت همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، در صدد شناسایی شرکت‌های پیمانکار عمومی ایرانی برای حضور موثر در پروژه‌های پایین دست صنعت نفت است.محمدرضا مقدم، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت با اعلام این خبر افزود: به این منظور، طرح «تدوین نظام فنی و اجرایی و مدل شناسایی، ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های پیمانکار عمومی/ طرح و ساخت (DBC/ GC) ایرانی در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی» با تمرکز بر ریسک پذیری، انتقال فناوری و ارتقای توان داخل و با رویکرد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستور کار این معاونت قرار دارد. وی گفت: پیش از این در سال ٩٣ بسته پیشنهادی برای تقویت شرکت‌های پیمانکار عمومی (GC) تدوین شده بود و پارسال نیز یک مدل برای ارزیابی و تشخیص صلاحیت این شرکت‌ها در حوزه پایین دست صنعت نفت طراحی شد؛ هم‌اکنون این مدل در مرحله بازبینی و اخذ نظرات متخصصان و صاحب‌نظران وزارت نفت، بخش خصوصی و انجمن‌ها قرار دارد.

بر پایه این گزارش، مدل ارائه شده مشتمل بر سه بخش است که بخش اول به نظام فنی و اجرایی قراردادهای پیمانکاری عمومی (GC) می‌پردازد و شامل تعریف، ساختار و محدوده کاری است. بخش دوم، مدل ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های ایرانی پیمانکار عمومی (GC) است و بخش سوم نیز پرسشنامه‌های ارزیابی را دربر‌دارد. مقدم درباره مشخصات و الزامات این مدل گفت: در این مدل به دلیل وجود رویکردهای بین‌المللی در تامین مالی قراردادها، بر موضوع خطرپذیری (Risk & Reward) تمرکز شده است. وی افزود: به عبارت دیگر، امکان مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های پیمانکار عمومی برای اجرای طرح به‌صورت کلید در دست (از امکان‌سنجی تا بهره‌برداری) به‌عنوان یک مزیت در مدل پیش‌بینی شده است. معاون وزیر نفت بر انتقال و توسعه تکنولوژی به‌عنوان دو مولفه و مطالبه مهم که همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این مدل لحاظ شده است، تاکید کرد و گفت: ارتقای سطح تولیدات داخلی (Local Content) و هماهنگی هر چه بیشتر بین بخش مهندسی شرکت‌های پیمانکار عمومی و سازندگان داخلی نیز در این مدل مدنظر قرار دارد.

مقدم با بیان اینکه در این مدل تعهدات شفاف‌سازی شده‌اند، ادامه داد: شفاف‌سازی و هم‌سنگ‌سازی حداکثری تعهدات متقابل کارفرما و پیمانکار در مراحل مختلف اجرای پروژه از مهندسی مفهومی و تفصیلی گرفته تا خرید و اجرا و راه‌اندازی و تحویل، در این مدل مورد توجه واقع شده است. به گفته وی، این مدل بر توانمندی در طراحی مفهومی و طراحی پایه و به‌طور کلی طراحی صیانتی و سازگار با موارد اشاره شده تاکید ویژه دارد. مقدم از توسعه پایدار، مسوولیت‌های اجتماعی و تمرکز بر ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و محیط زیست به ویژه در محل اجرای پروژه، به‌عنوان عوامل امتیازآور پیمانکار عمومی نام برد و افزود: شفافیت مالی معیاری مهم در انتخاب مشاور پروژه خواهد بود.