دنیای اقتصاد: بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره الگوی جدید قراردادهای نفتی به تصویب هیات تطبیق رسید و برای اجرایی شدن به دولت ابلاغ شد. به گزارش خانه ملت، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، با اعلام خبر ابلاغ الگوی قراردادهای جدید نفتی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت، گفت: هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، الگوی قراردادهای جدید نفتی را بررسی و عدم مغایرت آن با قوانین بالادستی را اعلام کرد. اسدالله قره‌خانی نماینده مردم علی‌آباد کتول با بیان اینکه دولت منطبق با الگوی مذکور قراردادهای جدید نفتی را تنظیم می‌کند، افزود: قاعدتا ملاحظاتی در هر قرارداد وجود دارد و با ارزیابی توان شرکت‌ها، میزان انتقال تکنولوژی، میزان سرمایه‌گذاری و فعالیت در مناطق جغرافیایی قراردادها متفاوت است.

وی تصریح کرد: دولت در مصوبه سوم نیز دغدغه منتقدان و دلسوزان نظام را اعمال کرد و هیات تطبیق مصوبات با بررسی‌ها، الگویIPC را منطبق با قوانین بالادستی اعلام کرد و در همین راستا نظارت بر قراردادها بر اساس بندهای مندرج در الگو صورت خواهد گرفت. به گزارش «دنیای اقتصاد» حدود سه سال از تشکیل کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران می‌گذرد. اولین بار مهر ماه سال گذشته الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران به تصویب هیات دولت درآمد، اما در همان ابتدا در پیچ و خم ایرادات و انتقاداتی که برخی کارشناسی و برخی تنها بوی اختلافات سیاسی و جناحی می‌داد، رو به رو شد. با وجود رو‌نمایی از الگوی قراردادهای نفتی در آبان ماه همان سال، اما فرمت قراردادی مجددا به وزارت نفت برگشت تا مورد اصلاح و تغییر قرار گیرد. در واقع در حدود یک سالی که گذشت با توجه به اینکه کشور بر سر مساله هسته‌ای به توافق با غرب رسیده و بحث بر سر آن تا حدودی بین منتقدان دولت کمرنگ‌تر شده بود، الگوی جدید قراردادهای نفتی به سیبل حمله منتقدان دولت تبدیل شد.

دولت با اصلاحات چند باره و اعمال نظرات منتقدان قراردادها را مجددا تیر ماه امسال به تصویب هیات دولت رساند و به هیات تطبیق مصوبات دولت فرستاد. اما در هیات تطبیق، ایراداتی به برخی بندهای این مصوبه گرفته شد که دولت به اعمال آنها پرداخت و الگوی جدید قراردادی در اوایل ماه جاری برای سومین بار در هیات دولت تصویب شد. حال به نظر می‌رسد بالاخره دولت از آخرین خوان اجرایی کردن الگوی قراردادهای نفتی نیز عبور کرده است. در اولین گام برای اجرایی شدن الگوی قراردادهای نفتی دولت دو مناقصه در مهر ماه سال جاری برگزار خواهد کرد. اولین مناقصه به منظور واگذاری توسعه تعدادی از میادین کوچک و مستقل نفت و گاز و بین شرکت‌های ایرانی صاحب صلاحیت اوایل مهرماه برگزار می‌شود. اما دومین مناقصه به منظور واگذاری توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی به شرکت‌های بزرگ نفتی خارجی در هفته آخر مهر ماه برگزار خواهد شد.