گروه نفت و پتروشیمی: دبیرکل اوپک روز گذشته در دیداری که با وزیر نفت کشور داشت، با تاکید بر نقش تاریخی ایران در اوپک، نسبت به نتیجه بخش بودن نشست غیررسمی اعضای اوپک در الجزایر ابراز امیدواری کرد. محمد بارکیندو اگرچه یکی از اهداف سفر به تهران را قدردانی از نقش مثبت ایران در بازار نفت جهان عنوان کرد، با این حال با توجه به نزدیک بودن گردهمایی غیررسمی اعضای اوپک در حاشیه اجلاس انرژی الجزایر، رایزنی با ایران در رابطه با نتیجه بخش بودن این نشست در زمینه کنترل تولیدات هدف مهم‌تر بارکیندو در سفر او به ایران ارزیابی می‌شود. بارکیندو پیش از ورود به ایران در شامگاه روز دوشنبه به منظور دیدار با محمد بن صالح الساده، رئیس دوره‎ای اوپک و وزیر صنعت و انرژی قطر به این کشور عربی سفر کرده بود. با توجه به اینکه بارکیندو به تازگی به سمت دبیرکلی اوپک منصوب شده است، سفرهای او در قالب دید و بازدید با مقامات نفتی کشورهای عربی ارزیابی می‌شود، اما همان‌طور که اشاره شد به نظر می‌رسد یکی از اهداف دبیرکل جدید رایزنی با کشورهای عضو اوپک برای دست یافتن به یک نتیجه اثرگذار بر بازار نفت در نشست آتی این سازمان در الجزایر است.

بارکیندو در گفت‌وگوی خود با بیژن زنگنه، با اشاره به دستاوردهای صنعت نفت ایران، به‌ویژه گسترش شبکه داخلی توزیع گاز و پیشتازی ایران در صنعت پتروشیمی، ایران را الگویی برای دیگر کشورهای عضو اوپک ارزیابی کرد و درباره نشست احتمالی اعضای این سازمان در حاشیه اجلاس سپتامبر مجمع بین‌المللی انرژی در الجزایر، اعلام کرد: این رویداد پیرو تصمیم وزیران نفت و انرژی اوپک در نشست ماه ژوئن این سازمان برگزار می‎شود و نسبت به موفقیت این نشست امیدواریم. در همین حال زنگنه، وزیر نفت کشورمان نیز پس از دیدار با بارکیندو گفت «ایران از هر تصمیم تولیدکنندگان نفت برای بازگرداندن ثبات به بازار حمایت می‌کند».

به گزارش وزارت نفت، زنگنه درباره قیمت مناسب نفت در بازارهای جهانی افزود: قیمت مورد علاقه بیشتر اعضای اوپک بهای ۵۰ تا ۶۰ دلار برای سبد نفتی اوپک است. وی نفت ۵۵ دلاری را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این قیمت سبب می‌شود، تولید نفت برای اعضای اوپک افزون بر درآمدزایی مطلوب، اقتصادی و مفید باشد و همچنین رقبای آنها نتوانند تولید را بالا ببرند. زنگنه در ادامه با بیان اینکه این نخستین سفر بارکیندو به‌عنوان دبیرکل اوپک به ایران است، اضافه کرد: ما کماکان از وی در مسوولیت جدیدش حمایت می‌کنیم. وی با بیان اینکه در این دیدار، مذاکرات خوبی درباره بازار نفت انجام شد، گفت: مواضع ایران در نشست غیر رسمی اعضای اوپک در الجزایر برای دبیرکل تشریح و مذاکرات وی با برخی کشورها نیز به ما انتقال داده شد. بارکیندو در دوم ژوئن ۲۰۱۶ (١٣خردادماه) و در نشست ۱۶۹اوپک به‌عنوان بیست و هشتمین دبیر کل این سازمان انتخاب شد، وی پیش از برگزیده شدن به‌عنوان دبیرکل اوپک، رئیس شرکت ملی نفت نیجریه بوده است.