گروه بنگاه‌ها: وزارت نفت از محدودیت واردات تجهیزاتی که مشابه آنها در داخل ساخته می‌شود، با تمام قوا حمایت می‌کند. محمدرضا مقدم، در بازدید از کارخانه‌های شرکت مادر تخصصی تجهیزات صنعت نفت در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: وزارت نفت در قالب طرح بومی‌سازی ۱۰ گروه خانواده کالا و تجهیزات صنعت نفت، در پی تقویت رویکرد ساخت داخل و بهره‌مندی هرچه بیشتر از ظرفیت‌های سازندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل است. وی با اشاره به محصولات ساخت گروه تجهیزات صنعت نفت گفت: حدود ۲۰ سال پیش، سازندگان داخلی توان ساخت بسیاری از تجهیزات صنعت نفت را نداشتند و سفارش ساخت این کالاها را به خارجی‌ها می‌دادیم، اما امروز در ساخت بسیاری از کالاهای مورد نیاز صنعت نفت به جایگاه قابل قبولی رسیدیم.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت افزود: این مایه افتخار است که سازندگان تجهیزات نفتی در داخل حتی می‌توانند از لحاظ کیفیت و قیمت با رقیبان خارجی رقابت کنند. وی ادامه داد: با توجه به توانمندی‌های سازندگان داخلی در ساخت برخی تجهیزات صنعت نفت، واردات این تجهیزات، هیچ توجیهی ندارد. مقدم با اشاره به ابلاغ فهرست بلند تامین منابع دستگاه مرکزی وزارت نفت از سوی وزیر نفت گفت: در این ابلاغیه تاکید شده است که پیمانکاران EPC(مهندسی،‌تامین کالا و ساخت و اجرا) نیز باید در تامین کالاها و تجهیزات مورد نیاز خود، این فهرست را در اولویت قرار دهند. وی در پاسخ به پرسشی درباره راهکار مقابله با مشکلات سازندگان داخلی که از شفاف نبودن مناقصه‌ها یا واردات بی رویه نشات می‌گیرد، گفت: استقرار سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت، گام بلندی در مسیر شفاف‌سازی مناقصه‌ها و افزایش بهره‌وری فرآیند تامین کالای وزارت نفت به شمار می‌آید و به‌واسطه راه‌اندازی این سامانه، هیچ سفارش داخلی خارج از این سامانه در وزارت نفت ممکن نیست.

همچنین محمد خادمی‌ نیز در این دیدار با انتقاد از نحوه همکاری بانک‌ها با فعالان بخش خصوصی حوزه نفت گفت: اکنون سیستم بانکی اعم از دولتی و خصوصی همکاری مناسبی در زمینه تامین اعتبار با فعالان بخش خصوصی ندارند. مدیرعامل شرکت صنایع تجهیزات صنعت نفت ایران مطالبات یکی از واحدهای زیرمجموعه شرکت صنایع تجهیزات صنعت نفت ایران از دولت را ۴۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: ۵۰ درصد این مطالبات مربوط به سه سال گذشته است. وی واردات کالاهای صنعتی مشابه آنچه در داخل تولید می‌شود را یکی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی دانست و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و بیکاری به وجود آمده در کشور، دولت نباید اجازه بدهد این اقلام از دیگر کشورها وارد شود. وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی اصلی تعیین تعرفه‌های گمرکی است، ادامه داد: برای واردات این اقلام تعرفه‌های وارداتی تعیین شده که بسیار پایین است. این فعال صنعتی اظهار کرد: به‌عنوان نمونه برای واردات تجهیزات سر چاهی صنعت نفت، تعرفه‌هایی حدود ۵ درصد اعمال می‌شود. عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران مدعی شد که در فازهای ۱۲، ۱۴، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی کل اقلامی‌ که در داخل تولید می‌شود، از خارج وارد شده است.