تسنیم: ژاپن تایمز طی گزارشی از پیشرفت‌های ایران در پارس جنوبی در سال‌های تحریم نوشت: ایران به این پروژه افتخار می‌کند و به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی غرب در سال‌های گذشته آن را ادامه داده است.

به گزارش پایگاه خبری ژاپن تایمز منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یک پروژه بلندپروازانه برای ایران است که قصد دارد از منابع میدان گازی پارس چنوبی در خلیج‌فارس بهره‌برداری کند. این میدان که در ۱۰۰ کیلومتری این منطقه واقع شده، بزرگ‌ترین‌ میدان گازی جهان است. این پروژه هنوز به اتمام نرسیده و دارای فازهای متعددی است. ایران به این پروژه افتخار می‌کند و به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی غرب در سال‌های گذشته آن را ادامه داده است. امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران در امور بین‌الملل می‌گوید، ایران طی ۸ تا ۱۰ سال گذشته برای توسعه این منطقه بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. وی گفت: «به‌رغم تحریم‌های اقتصادی و این واقعیت که تمام شرکای خارجی، مهندسان خارجی و شرکت‌های خارجی کشور را ترک کرده بودند، ما توانستیم عسلویه را با سرعتی خوب و با نیروی انسانی تماما ایرانی و تکنولوژی داخلی، توسعه دهیم.» وی این توسعه را «یکی از جنبه‌های مثبت تحریم‌های غرب» دانست. یک منبع صنعتی ژاپنی در این باره گفت: با توجه به اینکه ذخایر نفت و گاز ایران یکی از بزرگ‌ترین‌ ذخایر جهان است، این امکان وجود دارد که در صورت علاقه‌مندی ژاپن برای تنوع‌بخشی به منابع تامین انرژی‌اش، ایران بتواند نقشی در این زمینه ایفا کند. ایران قصد دارد در ۳ سال آینده تولید گاز خود را به حدود یک تریلیون متر‌مکعب در روز افزایش دهد و در عین حال طی ۵ سال آینده با اجرای پروژه‌های افزایش بهره وری در مصرف انرژی، مصرف انرژی در داخل را کاهش دهد.

زمانی نیا گفت: «طی ۲ تا ۳ سال، ما تامین‌کننده اصلی گاز همسایگانمان خواهیم بود». وی گفت، ایران امیدوار است در نهایت به شرق آسیا و از جمله ژاپن گاز صادر کند. «قیمت گاز در شرق آسیا جذاب تر از اروپا است». زمانی‌نیا همچنین ابراز اطمینان کرد که پروژه‌ها و قراردادهای پیشنهادی با پاسخ‌های مثبتی از سوی خارجی‌ها مواجه شود. «من خیلی خوشبین هستم که کارها طی چند ماه آینده سر و سامان پیدا کند.» زمانی‌نیا گفت این کاملا امکان‌پذیر است که ایران و ژاپن یک شراکت درازمدت برای عرضه ال ان جی ایران به ژاپن تشکیل دهند. ژاپن پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک شریک عمده برای ایران در توسعه صنعت گازش دارد.