ایرنا: مدیرعامل شرکت ملی پایانه‌های نفتی ایران روز گذشته از سفر هیات‌های روسی و قزاقستانی به ایران در هفته آینده برای مذاکره درباره احیای سوآپ نفت خبر داد و گفت: کمتر از یک ماه آینده سوآپ روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ هرار بشکه نفت از پایانه نفتی شمال کشور آغاز می‌شود.

به گفته، پیروز موسوی شرکت‌های اروپایی فعال در منطقه آسیای مرکزی تمایل دارند نفت خود را از مسیر ایران به مشتریان خود در بازارهای جهانی تحویل دهند. مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی درباره زیان‌های توقف سوآپ گفت: حدود نیم‌میلیارد دلار هزینه صرف ساخت تاسیسات مربوط به سوآپ در پایانه نفتی شمال کشور شده که بدون استفاده مانده است.

موسوی افزود: می‌توانستیم روزانه به‌طور میانگین ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام سوآپ کرده و کسب درآمد کنیم که طی سال‌های اخیر، این عملیات متوقف شده است. وی با بیان اینکه سوآپ علاوه بر کسب درآمد، در برقراری تعامل با کشورهای همسایه نیز موثر است، افزود: از این طریق نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس در پالایشگاه‌های تهران و تبریز استفاده می‌شد و دیگر لازم نبود که نفت خام از نواحی جنوبی کشور با صرف هزینه زیاد به این پالایشگاه‌ها منتقل شود.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی با بیان اینکه آمادگی کامل برای از سرگیری سوآپ وجود دارد، اضافه کرد: مذاکراتی با شرکت‌های متقاضی برای برقراری سوآپ در حال انجام است. وی گفت: پس از اجرا شدن برجام، فضا تغییر کرد و شرکت‌ها تمایل خود برای از سرگیری سوآپ اعلام کردند. به گفته موسوی، در دوران تحریم، تنها نفتکش‌های ایرانی می‌توانستند پهلوگیری کنند که سپس مجوزی نیز برای نفتکش‌های ژاپنی صادر شد.

وی ادامه داد: البته بر اساس این مجوز، تنها یک نفتکش ژاپنی اجازه حضور در خلیج‌فارس را داشت و تا خروج این نفتکش، اجازه ورود یک نفتکش ژاپنی دیگر داده نمی‌شد. مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی اضافه کرد: اما پس از رفع تحریم‌ها، نفتکش‌های متعدد اروپایی و آسیایی برای بارگیری نفت به پایانه خارک مراجعه می‌کنند. وی به رکورد‌شکنی در صادرات نفت خام اشاره کرد و گفت: در اردیبهشت‌ماه امسال، همزمان ۹ نفتکش در پایانه خارک بارگیری کردند به‌طوری که رکورد بارگیری ۱/ ۷ میلیون بشکه نفت خام در یک روز ثبت شد.