شانا: مهم‌ترین‌ تجهیزات سکوی ٢٠ طرح توسعه فازهای ۲۰و۲۱ پارس جنوبی شامل مخازن جداسازی آب و مواد هیدروکربنی پس از رفع توقیف برای تکمیل مراحل نهایی ساخت این سکو به یارد خرمشهر منتقل شد. علیرضا عبادی، سرپرست طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی با اشاره به رفع توقیف ورود کالاهای اساسی سکوی فاز ٢٠ گفت: تجهیزات آزاد شده برای اجرای مرحله ساخت بسیار ضروری بود که خوشبختانه با انجام این مهم، هم‌اکنون آنها به یارد خرمشهر انتقال یافته و در موقعیت خود نصب شدند.

وی با تاکید بر اهمیت تجهیزات رفع توقیف شده در تکمیل چرخه فرآیند، ادامه داد: این تجهیزات شامل مخازن جداسازی آب و مواد هیدروکربنی و بسیاری از فعالیت‌های لوله کشی سکو مربوط به این مخازن هستند. سرپرست طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی با اشاره به پیچیدگی فنی و تخصصی عملیات نصب این مخازن روی سازه سکو، از اتمام عملیات نصب آنها و انجام لوله‌کشی‌های مربوطه خبر داد و گفت: توقف این تجهیزات در کارخانه سازنده، تمام فعالیت‌های مرتبط با این بخش را متوقف کرده بود. عبادی اهمیت و شرایط برجام را در رفع توقیف کالاهای این فاز بسیار مهم خواند و افزود: با ایجاد گشایش در مراودات اقتصادی ایران با کشورهای سازنده اقلام تحریمی، بخش عمده‌ای از این کالاها ازجمله توربواکسپندرها و شیرهای برقی و پمپ‌های گاز مایع نیز سفارش‌گذاری و درحال ساخت هستند.

وی با اشاره به اینکه همه تلاش‌های کارفرما و پیمانکاران برای وارد مدار شدن فازهای ٢٠ و ٢١ تا پایان امسال است، تصریح کرد: عملیات هوکاپ (اتصالات برق، ابزار دقیق و پایپینگ) سکوی ٢١ آغاز شده و تا پیش از زمستان این سکوی یک میلیارد فوت مکعبی راه‌اندازی می‌شود. سرپرست طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی همچنین با اشاره به عملیات بارگیری سکوی فاز ٢٠ که ظرفیت فرآورش روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز را دارد اواخر شهریورماه امسال اعلام کرد و افزود: گاز این سکو هم بهمن‌ماه امسال به پالایشگاه خشکی ارسال می‌شود.

در دوران تحریم‌ها ورود بسیاری از تجهیزات خریداری در صنعت نفت متوقف شد و همین امر اجرای پروژه‌ها را با مشکلات دوچندانی روبه‌رو‌ کرد، با این حال وزارت نفت مذاکره با شرکت‌های خارجی را برای رفع توقیف این تجهیزات متوقف نکرد و این موضوع در پسابرجام از سرعت بیشتری برخوردار شد و بیژن زنگنه وزیر نفت در مذاکره با همتایان خارجی خود بر این موضوع تاکید کرد.