ایسنا: از ماه آینده فاز اول صادرات گاز به عراق آغاز می‌شود تا این کشور بتواند گاز مورد نیاز نیروگاه‌های خود را تامین کند. حمیدرضا عراقی اظهار کرد: در فاز اول صادرات به عراق، گاز صادر‌شده توسط ایران، به نیروگاه بغداد انتقال پیدا می‌کند تا نیاز این نیروگاه به گاز مرتفع شود و این نیروگاه بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

وی افزود: تا پایان سال نیز، صادرات گاز در فاز دوم به این کشور آغاز خواهد شد و گاز را برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه بصره، به این کشور صادر خواهیم کرد. عراقی با اشاره به حجم صادرات گازی که قرار است به عراق انجام گیرد، تصریح کرد: در ابتدای صادرات روزانه ۷ میلیون مترمکعب گاز به این کشور صادر خواهیم کرد اما در نهایت میزان صادرات به عراق به روزانه ۷۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید. وی درخصوص صادرات گاز به سایر کشورهای منطقه، گفت: در گذشته قراردادی با پاکستان برای صادرات گاز به این کشور بسته شده است؛ اما هدف‌گذاری شرکت ملی گاز ایران در زمینه صادرات، کشورهای شمالی و جنوبی منطقه است و در این زمینه مذاکراتی نیز انجام شده است. عراقی عنوان کرد: مذاکراتی برای صادرات گاز به کشورهای شمالی و جنوبی ایران در منطقه انجام گرفته اما به علت آنکه این مذاکرات هنوز منجر به عقد قرارداد نشده است، بهتر است مطرح نشوند. وی خاطرنشان‌کرد: ایران تنها کشوری است که در منطقه بیشترین حجم گاز را دارد و همه کشورهای همسایه در نهایت مجبور هستند تا گاز مورد نیاز خود را از ایران تامین کنند.

مطالعه آب‌های عمیق برای صادرات گاز به عمان در دستور کار قرار گرفت

در این میان مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از قرار گرفتن مطالعه آب‌های عمیق به‌عنوان یکی از مسیرهای صادرات گاز به عمان در دستور کار دو کشور خبر داد. به گزارش «شانا»، علیرضا کاملی درباره پروژه صادرات گاز ایران به عمان با اشاره به اینکه ٢ مسیر برای صادرات گاز به این کشور تعیین شده است، تصریح کرد: انتقال گاز از طریق آب‌های کم‌عمق و آب‌های عمیق به‌عنوان ٢ مسیر برای ارسال گاز ایران به عمان تعیین شده است. وی با بیان اینکه قرار شد مطالعه انتقال گاز ایران به عمان افزون بر آب‌های کم‌عمق از طریق آب‌های عمیق هم در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: مسیر آب‌های عمیق برای صادرات گاز به عمان ضمن اینکه نسبت به مسیر دیگر کوتاه‌تر است، نیاز به دریافت مجوز از دیگر کشورها ندارد و دارای بخش‌های مشترک به‌ویژه در آب‌های ساحلی دو طرف با مسیر کم‌عمق است. به گفته کاملی، قرار است تصمیم نهایی پس از مطالعه هر دو مسیر، گرفته شود. انجام مطالعه صادرات گاز ایران به عمان در دو بخش خشکی و دریایی تعریف شده است که مطالعه بخش دریایی آن به شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران (IOEC) و مطالعه بخش خشکی صادرات گاز آن به شرکت مهندسین مشاور پارس داده شد. براساس توافق سال ٢٠١٣ میان دو کشور، قرار است برای ١٥ سال گاز ایران از طریق خط لوله به عمان صادر شود، با توافقی که اخیرا میان طرفین انجام شده حجم قرارداد صادرات گاز به این کشور به میزان ٥٠‌درصد یعنی به ٤٢ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کرده است که ارزش بسیار بالایی دارد و سبب تحکیم روابط دو کشور می‌شود.