گروه نفت و پتروشیمی: در آخرین فتح بازارهای نفت بعد از لغو تحریم‌ها، این بار نفت کشورمان توانست در لهستان جای خود را باز کند و جانشین نفت روسیه شود.

روز گذشته رویترز به نقل از منابع تجاری اعلام کرد، لهستان نفت ایران را جایگزین نفت اورال روسیه (یک نوع نفت روسیه) کرده، قرار است نفت خام اورال به فروش نرفته در لهستان به سمت بازارهای آسیایی ارسال شود. مرکوریا که یک شرکت واسطه‌ای فروش نفت محسوب می‌شود پیش از این بزرگ‌ترین فروشندگان نفت اورال در لهستان محسوب می‌شد. اما در حال حاضر این شرکت بازار نفت اورال را در لهستان از دست داده است. مرکوریا یک محموله ۲۵۰ هزار تنی نفت اورال را که نتوانسته به فروش رساند در پایانه نفتی گدانسک واقع در لهستان ذخیره کرده است. مرکوریا حال منتظر نفتکشی است که در حال انتقال نفت ایران به لهستان است تا پس از تخلیه محموله ایرانی خود در پایانه گدانسک نفت اورال را بارگیری کند و به سمت بازار آسیا راهی شود. این سوپر نفتکش، آتلانتاس نام دارد و حامل ۲میلیون بشکه‌ نفت ایران است. آتلانتاس طی چند روز آینده به بندر گدانسک پهلو خواهد گرفت. بر اساس گزارش رویترز، مرکوریا از ماه مارس عملا بازار نفت اورال را در لهستان از دست داده است. مرکوریا پیش‌تر سهم قابل توجهی در بازار نفت لهستان به خود اختصاص داده بود. مرکوریا قرارداد بلند مدت با تولیدکنندگان نفت اورال روسیه داشت. این شرکت نفت اورال را که توسط خط لوله شمالی دروژبا به لهستان منتقل می‌شد خریداری می‌کرد و سپس به پالایشگاه‌های لهستانی می‌فروخت. اما در سال‌های اخیر تولیدکنندگان نفت روسی به عقد قراردادهای مستقیم با پالایشگاه‌های لهستانی پرداختند و این موضوع باعث از دست رفتن سهم مرکوریا در بازار این کشور شد.

اما کار زمانی برای شرکت مرکوریا دشوارتر شد که لهستان آغاز به تلاش برای متنوع کردن تامین‌کنندگان نفت خود برای افزایش امنیت انرژی و کاهش وابستگی به نفت روسیه کرد. این کشور در اواخر سال ۲۰۱۵ اولین محموله نفت خود را از عربستان خریداری کرد. سپس در گام بعدی ایران را نیز به لیست تامین‌کنندگان نفت خود افزوده است.