ایرنا: معاون وزیر نفت می‌گوید، واگذاری توسعه فازهای دوم میدان‌های نفتی یادآوران و آزادگان شمالی در غرب کارون به شرکت‌های چینی هنوز قطعی نشده است و مذاکرات همچنان ادامه دارد. چندی پیش، برخی مسوولان صنعت نفت از واگذاری قطعی توسعه فاز دوم میدان یادآوران و همچنین احتمال واگذاری فاز دوم میدان آزادگان شمالی به شرکت‌های چینی خبر داده بودند، اما مدیرعامل شرکت ملی نفت از ادامه مذاکرات خبر داده است.

علی کاردر درباره آخرین وضعیت واگذاری توسعه فازدوم میدان نفتی یادآوران و فاز دوم آزادگان شمالی به شرکت‌های چینی گفت: طرح‌های پیشنهادی چینی‌ها هنوز در دست بررسی است و نهایی نشده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: شرکت‌های چینی که بر اساس قرارداد، در توسعه فاز دوم این میدان‌ها در اولویت هستند، طرح‌ها و پیشنهاد‌های خود را برای توسعه این میدان‌ها ارائه‌ کرده‌اند، اما هنوز نهایی نشده است.

توسعه فازهای نخست دو میدان آزادگان شمالی و یادآوران که جزو بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی ایران به شمار می‌روند را شرکت‌های چینی انجام داده اند و با توجه به متن قرارداد، برای واگذاری فاز دوم این میدان ها، آنها باید در اولویت قرار بگیرند.بر این اساس، باید مذاکرات اولیه با شرکت‌های چینی انجام و پیشنهاد‌های آنها دریافت شود تا در صورت به توافق نرسیدن، مذاکره با سایر شرکت‌ها صورت گیرد. این دو میدان، جزو میدان‌های نفتی غرب کارون هستند که در غرب کشور در کنار مرزهای عراق قرار دارند. با توجه به سرمایه گذاری هنگفت عراقی‌ها با کمک شرکت‌های بین المللی برای بهره برداری از این میدان‌های مشترک، وزارت نفت، توسعه هر‌چه سریع‌تر این میدان‌ها را جزو اولویت‌های کاری خود اعلام کرده است.