گروه بنگاه‌ها: رئیس محیط‌زیست شرکت پالایش نفت تبریز گفت: برای نخستین بار در صنعت نفت ایران طرح بازیافت گازهای ارسالی به مشعل در پالایشگاه تبریز اجرایی می‌شود.به گزارش روابط عمومی پالایشگاه تبریز، علی خلفی افزود: این پروژه ‌زیست محیطی با هدف کاهش ضایعات و آلاینده‌های زیست‌محیطی که از مشعل پالایشگاه منتشر می‌شود راه‌اندازی شده است. وی ادامه داد: این طرح در غالب پروژه‌های CDM (فرآیند توسعه پاک) اجرا می‌شود و جلوگیری از هدر رفت منابع و سرمایه‌های ملی از اهداف اصلی آن است.

خلفی با بیان اینکه پنج میلیون یورو برای این طرح هزینه شده است، اظهار کرد: این طرح به همت اداره مهندسی طرح‌های شرکت پالایش نفت تبریز انجام شده است.وی خاطرنشان کرد: گازهایی که از واحدهای مختلف به سمت مشعل پالایشگاه هدایت می‌شود توسط این واحد جمع‌آوری و بعد از اینکه فشار لازم از طریق کمپرسورهای واحد تامین شد به گاز سوختی پالایشگاه برگشت داده می‌شود که با استفاده از این گاز سوختی میزان استفاده از گاز طبیعی کاهش می‌یابد.

مدیر این پروژه نیز گفت: این طرح با ظرفیت ۲ هزار و ۴۵ کیلوگرم بر ساعت برای نخستین بار در صنعت پالایش نفت کشور اجرا می‌شود. عبدالمحمدی افزود: این طرح علاوه بر بازیابی سوختی و کاهش آلاینده‌ها و مشکلات زیست محیطی، امکان استفاده از تجارت CDM را نیز فراهم کرده است.وی ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح از آذرماه سال ۹۳ آغاز و در ۲۹ تیرماه سال‌جاری این واحد به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است که در هفته دولت به بهره‌برداری رسمی خواهد رسید.محمدی یادآور کرد: این واحد گازهای سوختی ارسالی به مشعل را دریافت و با تبدیل آن به سوخت پاک و گازهای بازیافتی جایگزین سوخت طبیعی خواهد کرد.وی هدف از اجرای این پروژه را حفاظت از محیط زیست برشمرد.