گروه نفت و پتروشیمی: سه آتش‌سوزی پی‌درپی در صنعت پتروشیمی کشور آن هم تنها در یک ماه، بحث‌ها و اظهارنظرهای زیادی پیرامون استانداردهای ایمنی و حفاظت در این صنعت در پی داشته است. حالا سه حرف اختصاری HSE (مهندسی ایمنی و حفاظت محیط زیست) این روزها در حالی زیاد به گوش می‌رسد که فعالان صنعت نفت و پتروشیمی، از کارشناسان گرفته تا وزیر بر جدی گرفتن این بخش از صنعت پتروشیمی تاکید دارند.

در همین زمینه، وزیر نفت علت بروز حوادث متعدد آتش‌سوزی در صنعت پتروشیمی را عدم سرمایه‌گذاری لازم در بخش HSE و بی‌توجهی شرکت‌های خصوصی‌سازی شده در صنعت پتروشیمی به این مقوله دانست و گفت: البته علت‌یابی دقیق بروز هر حادثه در دست بررسی است. وزیر نفت در حالی از بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری در زمینه HSE می‌گوید که حوادث پی‌درپی در صنعت پتروشیمی گواهی بر این گفته او است. به گزارش خبرگزاری تسنیم‌، بیژن زنگنه درخصوص مباحث HSE در وزارت نفت گفت: کارهایی که وزارت نفت باید انجام می‌داد را انجام داده‌ایم؛ نه تنها در حین یا بعد از بروز حوادث اخیر، بلکه از زمانی که دولت بر سر کار آمد دستورالعمل‌هایی به تمامی واحدهای تولیدی و فرآیندی صنعت نفت کشور از جمله پتروشیمی‌ها ابلاغ شد. زنگنه افزود: ما همواره در وزارت نفت تلاش کرده‌ایم با انجام ممیزی‌ها و برگزاری جلسات HSE در بخش‌های مختلف، کاری کنیم که تمامی واحدها مباحث HSE را جدی بگیرند، اما متاسفانه برخی واحدها در بخش خصوصی‌سازی شده صنعت نفت، سرمایه‌گذاری در مباحث HSE را جزو هزینه‌ها می‌دانند و نسبت به لزوم به روزآوری تجهیزات و سرمایه‌گذاری در این بخش بی‌توجه هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه «رعایت بحث ایمنی فقط با دستور محقق نمی‌شود»، گفت: باید رعایت مسائل HSE چه در بحث ایمنی و چه در بحث محیط‌زیست به یک فرهنگ در کار تبدیل شود و ما نیز تلاش می‌کنیم در کنار فرهنگ‌سازی، با اعمال ضوابط سختگیرانه و انجام ممیزی‌های مستمر، رعایت مسائل ایمنی و محیط‌زیست را الزام‌آور کنیم. وی ادامه داد: با ابلاغ بخشنامه‌ای از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت و تابعه صنعت نفت خواستم که ضمن تخصیص منابع لازم به بخش‌های ایمنی و محیط زیست، نسبت به تدوین و بازنگری اسناد و مدارک فنی و قراردادی و رویه‌های اجرایی مرتبط با مباحث HSE اقدام کنند. با تمام این تفاسیر باید دید آیا حوادث اخیر درسی برای جدی گرفتن مباحث ایمنی در صنعت پتروشیمی خواهد بود یا ضرورت رعایت موارد ایمنی روی کاغذهای بخشنامه‌ها باقی خواهد ماند؟