شانا: وزیر نفت با بیان اینکه گزارش کاملی از بررسی حادثه پتروشیمی بوعلی سینا در ماهشهر تهیه شده است، اعلام کرد: گزارش این حادثه پس از بررسی‌های دقیق‌تر به‌زودی نهایی می‌شود.

بیژن نامدار زنگنه در ادامه با بیان اینکه گزارش بررسی این حادثه به‌صورت کامل و در همان هفته نخست پس از آتش‌سوزی تهیه شده است، افزود: بنابر درخواست مدیران بخش پتروشیمی و با توجه به ابهام‌هایی که آنها داشتند قرار شد بررسی دقیق‌تری در این زمینه انجام شود. زنگنه با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم عجولانه عده‌ای را محکوم کنیم یا از خطای عده‌ای، اگر خطایی انجام داده‌اند، بگذریم، تصریح کرد: گزارش کامل این حادثه هفته گذشته با حضور مسوولان هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی و اچ‌اس‌ای وزارت نفت در جلسه‌ای ارائه شد. وزیر نفت همچنین درخصوص نهایی شدن پیش‌نویس مدل جدید قراردادهای نفتی در وزارت نفت با بیان اینکه باید نخست مصوبه دولت درخصوص چارچوب و شرایط این قراردادها را دریافت کنیم و بر مبنای این مصوبه، پیش‌نویس نهایی شود، افزود: بدون داشتن مصوبه دولت که چارچوب و شرایط عمومی مدل جدید قراردادهای نفتی است، نمی‌توان پیش‌نویس این مدل از قرارداد را نوشت و در اختیار افراد قرار داد. زنگنه تاکید کرد: پیش‌نویس مدل جدید قراردادهای نفتی به محض دریافت مصوبه چارچوب کلی این قراردادها، تنظیم و نهایی می‌شود.

تاکنون چندین پیش‌نویس از مدل جدید قراردادهای نفتی تهیه شده که هیچ‌کدام از آنها تا کنون نهایی نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود انتقادهایی که از قراردادهای نفتی جدید مطرح می‌شود، با این مدل از قراردادها می‌توان ٣٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب صنعت نفت کرد.