گروه بنگاه‌ها، زهرا مجتهد: معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت بر شتاب‌گیری حرکت اقتصاد کشور تاکید کرد. در مراسم افتتاح طرح اوره و آمونیاک شهدای مرودشت که به پشتوانه شرکت سرمایه‌گذاری‌ غدیر و به همت شرکت پتروشیمی شیراز به ثمر نشسته است، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ضمن تایید بر حفظ اقتدار اقتصادی ایران در منطقه خاورمیانه تصریح کرد: هیچ حوزه‌ای از ارزش صنعت نفت و پتروشیمی برای کشور ما برخوردار نیست و باید مدیران گذشته را که طی صد سال اخیر به خام‌فروشی نفت پرداختند، سرزنش کرد.

وی به دیگر برنامه‌های دولت اشاره کرد و گفت: توسعه صادرات محصولات پتروشیمی جزو مهمترین برنامه‌ها و در دستور کار ما قرار دارد و باید گفت که پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این صنعت به انجام رسیده که امید داریم از این فرصت‌ها با شتاب بیشتری برای رونق کشور استفاده شود. در این مراسم غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر نیز به ارزش دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی پروژه اوره آمونیاک شهدای مرودشت اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح تولید اوره کشور سالانه یک میلیون و ۷۰ هزار تن و تولید آمونیاک نیز ۶۵۰ هزار بیشتر خواهد شد. وی گفت: این طرح درحالی به بهره‌برداری می‌رسد که در زمان اجرای آن تحت فشار تحریم یکجانبه غرب و فشار مالی فراوانی در کشور بودیم. سلیمانی در این مراسم تاکید کرد: در راستای توان تولید، اشتغال و رفاه بیشتر، غدیر در تلاش است تا در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و در چارچوب اقتصاد مقاومتی نقش موثری ایفا کند. علاوه بر این مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز طی نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: ما برای افتتاح این طرح ۸۰میلیون ساعت بدون هیچ حادثه جانی داشته‌ایم. کیانوش کاظمی در پاسخ به خبرنگار «دنیای اقتصاد» درباره جرایم عوارض آلایندگی که از سال ۸۸ تا ۹۲ معادل ۲۴ میلیارد تومان محاسبه شده است و ذخیره مناسبی هم برای آن در نظر گرفته نشده است، توضیح داد: تا دو ماه آینده طرح CBM راه‌اندازی خواهد شد و مقدمات اولیه آن نظیر کار مهندسی خرید و اجرا انجام شده است، این خبر مهمی است زیرا تاثیر چشمگیری در زمینه جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای در این شرکت خواهد داشت. وی افزود: اگرچه با اجرای این طرح توان تولید شرکت اندکی کاهش می‌یابد، اما این طرح ما را در مسیر مدیریت موردنظر محیط زیست قرار می‌دهد.

مدیرعامل پتروشیمی شیراز درباره دسترسی به بنادر و توسعه صادرات این شرکت خاطرنشان کرد: هنوز نتوانسته‌ایم به خط ریلی کشور متصل شویم و با هزینه‌های بالای حمل و نقل زمینی مواجه هستیم. وی گفت: اگر تعیین قیمت اوره بر اساس سیستم عرضه و تقاضا در بورس رقم بخورد، میزان مصرف داخلی مشخص می‌شود و در نهایت می‌توانیم رقم مشخصی برای صادرات در برنامه خود داشته باشیم. با این حال سال گذشته در مجموع ۵۵ درصد اوره به مصرف داخل و ۴۵ درصد به صادرات اختصاص دادیم و امید داریم صادرات این محصول طی سال جاری به ۵/ ۱ میلیون تن افزایش یابد. وزیر نفت دولت یازدهم همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی برای سال مالی ۹۴ چه زمانی ابلاغ می‌شود، پاسخ داد: نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی برای سال مالی ۹۵ به‌طور ماهانه از سوی وزارت نفت ابلاغ می‌شود و این در حالی است که تعیین نرخ خوراک سال مالی ۹۴ اصلا مورد بحث قرار نگرفته و مطابق همان نرخی است که قبلا برای این مجتمع‌ها تعیین شده بود.