گروه نفت و پتروشیمی: هم‌راستا با افت بهای نفت در بازارهای جهانی از سال ۲۰۱۴، قیمت گاز نیز رو به کاهش گذاشت به‌طوری‌که میانگین سالانه قیمت‌ها سال ۲۰۱۵ به رکورد کمترین مقدار از سال ۱۹۹۹ رسید. حال برخی نشانه‌ها در بازار جهانی گاز ظاهر شده است که احتمال می‌رود به‌زودی با روند رو به رشد قیمتی این سوخت مواجه شویم. تابستان گرم، افزایش مقررات زیست محیطی و بهای ارزان گاز، تقاضا برای آن را به‌شدت افزایش داده است. در حالی که تولید نه‌تنها افزایش نیافته، بلکه اندکی نیز کاهش یافته است. اما در این بین در بازار گاز نیز مانند بازار نفت، از بالارفتن حجم ذخایر به‌عنوان یکی از موانع موجود بر سر راه رشد قیمت‌ها یاد می‌شود.

به گزارش رویترز، میانگین قیمت هر یک میلیون بی‌تی‌یو گاز در بازار نایمکس در ۵ روز منتهی به ۱۲ جولای به ۷۶/ ۲ دلار رسید. قیمت گاز در بازار تک محموله‌‍‌ای از ابتدای سال ۲۰۱۶ حدود ۱/ ۲ دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو بوده و در بازار آتی متوسط قیمت به ۸۸/ ۲ دلار رسیده است. از سویی در سال ۲۰۱۵ گاز در بازار آتی به‌طور متوسط ۶۱/ ۲ دلار عرضه شد که کمترین مقدار از سال ۱۹۹۹ محسوب می‌شود. با این حساب شاهد رشد قیمت گاز در سال جاری بوده‌ایم. کارشناسان معتقدند قیمت گاز در سال ۲۰۱۷ به قدری رشد خواهد کرد که حفاری‌ها در میادین گازی آمریکا را افزایش دهد. در این بین جان کمپ، تحلیلگر بازارهای کالایی خبرگزاری رویترز در یادداشتی پیش‌بینی کرد که بهای نفت در مسیر افزایشی قرار گیرد. به گفته وی، بازار گاز طبیعی در شرایط ناپایداری قراردارد چراکه قیمت‌های پایین این سوخت تقاضا برای آن را به شدت تحریک کرده است. ۲۲۳۸ میلیارد فوت‌مکعب از دسامبر تا فوریه سال جاری میلادی در آمریکا گاز مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۱۶ ژنراتورهای تولید برق به رکورد جدیدی در تولید دست یابند. بخش برق در آمریکا حدود یک‌سوم از مصرف گاز در این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. رشد مصرف در حالی است که تولیدات تغییر چندانی نداشته و حتی کمی کاهش یافته است چراکه حفاری در میادین گازی آمریکا به کمترین سطح طی ۳۰ سال اخیر رسیده است. تولید گاز در آمریکا زمستان امسال ۵/ ۲ درصد کاهش داشت اما در مجموع نیمه اول سال جاری میلادی کاهش بیشتری را به ثبت رسانده است.

با این حال کمپ بر این باور است که با وجود عدم توازن در رشد تولید و رشد تقاضای گاز اما حجم بالای ذخایر گاز مانع از رشد قیمت‌ها شده است. موجودی انبارهای گاز در نوامبر سال گذشته به ۴۰۰۹ میلیارد فوت مکعب رسید که رکوردی تاریخی محسوب می‌شود. با توجه به زمستان گرم گذشته، ذخیره گاز در آمریکا به رکورد جدیدی دست یافت. از همین‌رو کارشناسان پیش‌بینی کردند که در تابستان امسال قیمت این سوخت در سطوح پایین باقی‌بماند که کاهش تولید و افزایش مصرف را به دنبال داشته باشد. تابستان امسال به دلیل ارزان بودن و از سویی افزایش سخت‌گیری‌ در مقررات زیست‌محیطی مصرف گاز توسط نیروگاه‌ها بالا رفت و تقاضا برای زغال‌سنگ کاهش یافت از همین‌رو مازاد عرضه به دلیل رشد تقاضا به سرعت در حال محو شدن است. در مارس سال ۲۰۱۶ ذخایر گاز در حدود ۱۰۱۴ میلیارد فوت مکعب بود که ۶۹ درصد از سطح سال قبل بالاتر بود اما تا جولای(ماه جاری میلادی) به ۴۷۹ میلیارد فوت مکعب رسید که فقط ۱۷ درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل بود. هفته گذشته سفته‌بازها در بازار گاز موقعیت خالص انتظار رشد قیمت (Long Position) را برای ششمین هفته در ۷ هفته اخیر افزایش داده‌اند. بر اساس این گزارش، در مجموع ۴ بازار آیس(بازار کالایی لندن) و نایمکس(بازار کالایی نیویورک)، موقعیت‌های انتظار رشد قیمت ۳۴۰۷ قراردارد اضافه شده و به ۱۰۳۳۴۸ مورد رسیده است. در واقع سفته‌بازان در بازار گاز بر این باورند که تابستان گرم‌تر از نرمال امسال موجب افزایش استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا شده که رشد مصرف برق و به دنبال آن افزایش تقاضای گاز از سوی نیروگاه‌ها را به همراه داشته است. به گفته کمپ، در ۱۷ هفته اخیر تولید و سطح ذخایر گاز رو به کاهش گذاشته که رشد آرام بهای این سوخت را به دنبال دارد. اگر زمستان امسال سردتر از حالت نرمال باشد، رشد قیمت گاز تسریع می‌شود که سردتر بودن زمستان چندان دور از انتظار نیست چراکه پدیده ال‌نینو در حال تبدیل شدن به لانینو است. افزایش قیمت گاز در بازار آتی نیز نشان از برآورد افزایشی معامله‌گران از روند بهای گاز دارد. قراردادهای آتی سر رسید مارس ۲۰۱۷ در بازار آتی فوریه امسال برای هر یک میلیون بی‌تی‌یو ۵/ ۲ دلار بود اما در حال حاضر به ۲۵/ ۳ دلار رسیده است.