تسنیم: شرکت اسار اویل هند در ماه مه ‌در مقایسه با یک سال قبل حدود ۵۰ درصد نفت بیشتر از ایران وارد کرده است. به گزارش رویترز، بر اساس آمارهای ورود و خروج تانکری که از منابع تجاری و موسسه تامسون رویترز به دست آمده، شرکت اسار اویل، مشتری هندی مهم نفت ایران در ماه مه ‌در مقایسه با یک سال قبل ۷/ ۴۹ درصد نفت بیشتر از این کشور وارد کرده است. بر‌اساس این گزارش، شرکت اسار در ماه گذشته میلادی روزانه ۱۸۷ هزار و ۳۰۰ بشکه نفت خام از ایران وارد کرد که حدود ۶/ ۴ درصد نسبت به ماه آوریل افزایش داشت. بر‌اساس آمارها، واردات نفت اسار اویل از ایران در ۵ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ به‌طور متوسط به حدود ۱۴۹ هزار بشکه در روز رسید در حالی که این رقم یک سال قبل ۷۶ هزار بشکه بود. سال قبل این شرکت پالایشگاهی خصوصی تحت فشار تحریم‌های غرب ناگزیر از کاهش واردات نفت از ایران شده بود.

سهم ایران از واردات نفت شرکت اسار اویل در بازه زمانی ژانویه تا مه ‌از حدود ۲۳درصد مدت مشابه سال گذشته به ۴۱‌درصد رسید.با وجود رشد واردات پالایشگاه اسار اویل، مجتمع پالایشگاهی ریلاینس هند به علت تعطیلی یک واحد پالایش، در ماه مه ۲/ ۱۳ درصد کمتر از ایران نفت خرید اما این شرکت در تلاش برای انعقاد قرارداد بلندمدت برای خرید نفت با ایران است.

به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری فارس، آمار دریافت شده از رهیابی عبور و مرور نفتکش‌ها از سوی منابع آگاه نشان می‌دهد صنایع ریلاینس هند، مالک بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی جهان، در ماه مه در مقایسه با سال گذشته ۲/ ۱۳ درصد کمتر نفت از ایران خریده است. ریلاینس ماه گذشته ۹۸ هزار و ۷۰۰ بشکه نفت و میعانات گازی در روز از ایران خرید، این درحالی است که در ماه پیش از آن هیچ نفتی از ایران وارد نکرده بود. این شرکت در ماه مارس پس از ۶ سال وقفه، خرید نفت از تهران را از سرگرفت. ریلاینس در تلاش برای انعقاد قرارداد بلندمدت خرید نفت با ایران است.