تسنیم: عملیات بارگیری سکوی ١٨B پارس جنوبی از یارد بندرعباس، پنج‌شنبه گذشته پس از چهار ساعت تلاش متخصصان ایرانی پایان یافت. این سکو که برای تولید ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز قرار است تا ۲۰ روز آینده راهی محل نصب در میانه خلیج فارس شود، حدود ۲۸۰۰ تن وزن دارد. قرار است تا ۲۰ روز آینده عملیات مهاربندی این سکو روی بارج انتقال‌دهنده تکمیل شود و حدود ۲۵تیرماه، در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، آغاز عملیات انتقال سکو به محل پروژه فاز ۱۸ انجام گیرد.

پیش‌بینی شده است در هفته ابتدایی مردادماه عملیات نصب سکوی ۱۸B کامل شود و عملیات هوک آپ آغاز شود. پس از انجام عملیات هوک آپ، عملیات راه‌اندازی سکو آغاز خواهد شد. برآورد زمانی تولید گاز از این سکو، پایان آذرماه سال جاری و به میزان ۵۰۰‌میلیون فوت مکعب در روز است. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز در حاشیه بارگیری سکوی فاز ۱۸ پارس جنوبی گفت: با بهره برداری از ۵ فاز استاندارد، حداقل تا پایان سال جاری ۱۰۰میلیون مترمکعب به میزان برداشت گاز از پارس جنوبی افزوده می‌شود و با میزان برداشت فعلی گاز قطر برابر می‌شویم. علی‌اکبر شعبانپور در نشستی خبری افزود: عرشه دوم که عرشه ۱۷B است اکنون ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که باید دو شیفت به‌صورت پیوسته کار شود تا بتوانیم آن را تا حداکثر ۴۵ روز تا دو ماه آینده کامل و آماده بارگیری کنیم و مجموعه فازهای ۱۷ و ۱۸ که یک پالایشگاه ۲ میلیاردی است را تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس تصریح کرد: اولویت امسال ما بحث ۵ فاز استاندار است، یکی فاز ۲۰ و ۲۱ است که دو فاز، هر فاز با ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب است؛ دیگری فاز ۱۹ است که ۲ میلیارد فوت مکعب است و یک میلیارد فوت مکعب هم فاز ۱۸ است که مجموعا معادل ۵ میلیارد فوت مکعب تولید گاز در روز خواهد بود. شعبانپور خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این ۵ فاز استاندارد، حداقل تا پایان سال جاری ۱۰۰ میلیون مترمکعب به میزان برداشت گاز از پارس جنوبی افزوده می‌شود و با میزان برداشت فعلی گاز قطر برابر می‌شویم؛ طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم به نظر می‌رسد قطر در ۳ سال گذشته روی نگهداشت تولید برنامه‌ریزی کرده است.