گروه نفت و پتروشیمی: قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی طی یک هفته اخیر در مسیر کاهش قرار گرفته‌ است. در ادامه این افت روز گذشته قیمت‌ها به کف سه هفته اخیر خود رسید. نگرانی از رشد اقتصاد جهانی، احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، افزایش شاخص دلار، احتمال افزایش حجم انبارهای نفتی آمریکا و نگرانی از افزایش مجدد تولید این کشور از مهم‌ترین‌ عوامل افت قیمت نفت عنوان می‌شود.

بر‌اساس آمار سایت خبری بلومبرگ، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) قیمت نفت خام شاخص بازار نیویورک ۵۱ سنت افت کرد و به ۹۸/ ۴۷ دلار بر بشکه رسید. نفت برنت نیز در بازار آیس لندن افت ۷۵ سنتی را تجربه کرد و به قیمت ۰۸/ ۴۹ دلار به فروش رسید. قیمت نفت از پنج‌شنبه هفته پیش در مسیر کاهشی قرار گرفته و بر این اساس تا‌کنون ۵ روز کاری را با افت مداوم گذرانده است. افت قیمت نفت در یک هفته اخیر با سیگنال رشد عرضه نفت شیل آمریکا آغاز شد، از سویی تولیدات نفت این کشور بعد از سه ماه رشد کرد و از سوی دیگر شاهد افزایش تعداد دکل‎‌های حفاری فعال در میادین نفتی آمریکا برای دومین هفته پیاپی بودیم. این اتفاق در حالی رخ داد که قیمت‌ نفت خام آمریکا بعد از ۱۰ ماه به بیش از ۵۰ دلار بازگشته بود. برهمین اساس این احتمال تقویت شد که تولیدکنندگان نفت شیل با استفاده از نفت ۵۰ دلاری در حال برگشت به عرصه تولید هستند. هرچند که تحلیلگران و حتی برخی از شرکت‌های بزرگ فعال در میادین نفت شیل اعلام کرده‌اند مادامی که سرمایه‎گذاری‌های جدید رخ ندهد تولید نفت آمریکا چندان رشد نخواهد کرد و حتی افزایش تعداد دکل‌ها برای اثرگذاری بر سطح تولید نفت حداقل به شش ماه زمان نیاز دارد، با این حال چشم‌انداز افزایشی تولید نفت آمریکا که در چند سال اخیر به‌عنوان تولیدکننده نوسانی(swing producer) عمل کرده موجب نگرانی معامله‌گران و افت قیمت نفت شد. گفته می‌شود در بازار آتی نفت معامله‌گران شروع به فروش قراردادهای بلند خود (انتظار رشد قیمت‌ها) کرده‌اند و حجم قراردادهای موقعیت‌های کوتاه (انتظار افت قیمت‌ها) در حال افزایش است.

همزمان با نگرانی از رشد تولید آمریکا، تداوم رشد تقاضا از سوی کشورهای آسیایی مورد تردید قرار گرفت. به گزارش CNBC، چین، کره جنوبی و ژاپن به دلیل ضعف شدید صادرات در این کشورها در حال تجربه کردن افت شدید اقتصادی هستند. اخیرا آماری از چین منتشر شد که نشان می‌داد میزان سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت این کشور به کمترین سطح طی ۱۵ سال اخیر رسیده است، این شاخص یکی از عوامل تاثیر گذار در رشد اقتصادی یک کشور محسوب می‌شود. واردات نفت خام این کشور در ماه گذشته رشد ۳۲ درصدی را تجربه کرد و یکی از عوامل تقویت قیمت نفت در سال جاری میلای محسوب می‌شود. از سویی انتشار آمار دو ماهه میزان سفارش ماشین‌آلات ژاپن نشان داد در دو ماه منتهی به آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افت کرده است.

اما عاملی که در روزهای اخیر قیمت نفت و دیگر کالاهای اساسی را در بازارهای بین‌المللی تحت‌تاثیر قرار داده، احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. این کشور هفته آینده با برگزاری رفراندومی درباره خروج از اتحادیه اروپا تصمیم می‌گیرد، این احتمال افت ارزش پول این کشور(پوند) و حتی واحد پول اتحادیه اروپا یعنی یورو را به دنبال داشته است. با افت ارزش این ارزها شاخص دلار رشد کرد و افت قیمت در بازارهای کالایی را به دنبال داشت. در واقع با افزایش ارزش دلار کالاها برای خریدارانی که ارز مرجعی به غیر از دلار دارند گرانتر تمام می‌شود و تقاضا کاهش می‌یابد. بریتانیا یکی از قدرت‌های اقتصادی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و خروج آن موجب تضعیف اقتصادی این اتحادیه و کاهش ارزش یورو می‌شود. از سویی کارشناسان بر این باورند که در شرایط کنونی خروج از اتحادیه اروپا بر اقتصاد بریتانیا اثر منفی خواهد گذاشت از همین‌رو است که ارزش پوند نیز افت کرد. از سوی دیگر روز گذشته دومین روز از جلسه فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) برگزار شد، نتیجه این نشست (امکان پوشش آن در این گزارش نبود) بر شاخص دلار و در نتیجه بازارهای کالایی اثرگذار خواهد بود.

در این بین موسسه نفت آمریکا(API) روز گذشته اعلام کرد که احتمال دارد که حجم موجودی نفت این کشور در هفته گذشته رشد کرده باشد. این موسسه که یک روز پیش از اداره اطلاعات انرژی این کشور (EIA) برآوردی از حجم ذخایر تجاری نفت آمریکا منتشر می‌کند، شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که هفته گذشته حجم انبارهای نفتی آمریکا ۱۶/ ۱ میلیون بشکه افزایش یافته است. این در حالی بود که تحلیلگران انتظار داشتند ۳/ ۲ میلیون بشکه حجم این ذخایر نفتی کاهش یافته باشد، این عامل نیز روز گذشته موجب فشار بر قیمت نفت شد.

نفت به کجا می‌رود؟

قیمت نفت از میانه‌های فوریه در مسیر افزایشی قرار گرفته و تا هفته پیش بیش از ۹۰ درصد رشد کرده بود. اختلال در عرضه کانادا به دلیل آتش سوزی در ایالات آلبرتا و نیجریه به دلیل حملات تروریستی به تاسیسات نفتی این کشور و از سوی دیگر کاهش تولید نفت آمریکا از مهم‌ترین‌‌ دلایل رشد قیمت‌ها عنوان می‌شد. از سویی تقاضای بنزین به دلیل ارزان شدن این سوخت افزایش یافته که رشد تقاضای نفت خام را به دنبال داشت، از همین‌رو کارشناسان و موسسات بین‌المللی از جمله گلدمن ساکس، آژانس‌بین‌المللی انرژی و اوپک در آخرین گزارش‌های خود اعلام کردند که بازار نفت بعد از گذشت سه سال به تعادل رسیده و حتی برخی عنوان کردند که بازار با کمبود عرضه مواجه خواهد شد، با این حال نگرانی‌های اخیر در هفته گذشته موجب افت قیمت نفت شد. حال برخی از کارشناسان با توجه به پیش‌بینی‌های تعادل در بازار نفت عنوان می‌کنند که قیمت نفت همچنان رشد خواهد کرد و در انتهای سال جاری میلادی به بیش از ۶۰ دلار خواهد رسید. اما برخی با در نظر گرفتن افزایش نرخ بهره آمریکا، چشم‌انداز نه‌چندان مساعد اقتصاد کشورهای نوظهور و افزایش تولید نفت آمریکا احتمال می‌دهند قیمت‌ها مجددا تا مرز ۴۰ دلار افت کند.