استراتژی‌های جدید «فوکس» برای بازار ایران

گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: شرکت فوکس آلمان رشد ۲۰ درصدی تولید و بازاریابی را برای سال ۹۵ هدف‌گیری کرده است. مدیرعامل شرکت روغن فوکس ایرانیان در حاشیه همایش OEM این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: به دنبال رفع تحریم‌ها، این شرکت که شعبه‌ای از فوکس آلمان است با نگرشی نو و توانی مضاعف وارد بازار ایران شد و به دنبال فعالیت‌های گسترده‌تری است. تورج حشمتی افزود: با توجه به رفع موانع گردش مالی و سرمایه‌گذاری در ایران، بازار بالقوه صنایع ایران به‌خصوص در بخش خودرویی تحرک قابل توجهی خواهد داشت. وی افزود: براساس برنامه ده ساله و افق ۲۰۲۵، ساخت سالانه سه میلیون خودرو از انواع مختلف در دستور کار است که در مقایسه با تولید سالانه فعلی که حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است، جهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. مدیرعامل شرکت روغن موتور فوکس ایرانیان گفت: بدیهی است که افزایش قابل توجه تولید خودرو در بخش خودروهای سواری و تجاری فضای مناسبی برای تولیدات خودرویی شرکت فراهم خواهد کرد. وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه میزان از محصولات در ایران تولید می‌شود، گفت: بنا به نیاز بازار و محل کاربرد کالا، محصولات تولید داخل با بهترین مواد اولیه اغلب وارداتی و همچنین واردات محصول ساخته شده تامین می‌شود.

وی افزود: این شرکت با گروه عظیمی از شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان بزرگ انواع lubricant (لوبریکانت) همچنین خوش‌نام‌ترین پخش‌کنندگان روغن در سراسر کشور در حال همکاری است و به‌عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های موجود از دید مشتریان در حال رقابت با سایر برندها است. وی در ادامه با اشاره به اینکه فوکس برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان خود، پکیج کامل محصولات را ارائه می‌دهد، گفت: چنانچه دسترسی کامل به مواد اولیه وارداتی و امکانات تولید در داخل کشور مقدور باشد تحت برند و فرمولاسیون فوکس در ایران تولید می‌شود و در غیر این صورت از شعب و کارخانه‌های فوکس در سراسر دنیا امکان واردات برای تامین نیاز بازار مقدور است. وی در زمینه قیمت‌گذاری افزود: در صورت وجود رقیب، شرایط رقابتی لحاظ می‌شود ولیکن کیفیت از اولویت بالاتری برخوردار است و در محصولاتی با تکنولوژی بالا و منحصربه‌فرد از قیمت‌های جهانی فوکس تبعیت می‌شود. وی یادآوری کرد: این شرکت با توجه به اینکه شعبه رسمی فوکس در ایران است دسترسی به پایین‌ترین قیمت‌های کالاهای تولید شده در گروه جهانی فوکس را دارد. حشمتی افزود: محصولات تولیدی فوکس در ایران با بالاترین استانداردها و دستورالعمل‌های تولیدی شرکت فوکس تهیه و تولید می‌شوند و از این حیث برتری قابل ملاحظه‌ای بر تولیدات داخلی دیگر خواهد داشت. وی اضافه کرد: روغن‌های موتوری در بخش دیزلی با سطح کیفیت بالاتر جزو پرفروش‌ترین‌های شرکت در حال حاضر هستند. وی درباره امکان صادرات روغن از ایران گفت: چنانچه کشورهای هدف در محدوده و حوزه تعریف شده فوکس ایران باشند و تداخلی با حوزه تعریف شده سایر فوکس‌های منطقه خاورمیانه نداشته باشند، امکان‌پذیر است.

مدیرعامل شرکت روغن موتور فوکس ایرانیان در ادامه افزود:با توجه به دورنمای مثبت سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و خودرو، برنامه راهبردی شرکت نگرش غالب به تقاضای روزافزون ناشی از فعالیت‌های صنعتی در بخش‌های نفت و گاز، معدن و فولاد و صنایع خودرویی است. وی با اشاره به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران پس از رفع تحریم‌ها گفت: طی چند ماه اخیر پس از اجرایی شدن برجام، هیات‌های مختلف اغلب از شرکت‌ها و کشورهای صاحب تکنولوژی به منظور بررسی زمینه فعالیت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری به ایران سفر کرده‌اند و تعدادی از آنها منجر به عقد تفاهم‌نامه و گاه قراردادهای همکاری دوجانبه شده است. بنابراین زمینه حضور شرکت‌های خارجی مهیا و فراهم است و انتظار می‌رود با رفع بیشتر موانع سرمایه‌گذاری و همکاری شاهد حضور جدی این شرکت‌ها در عرصه فعالیت‌های تولیدی و تجاری باشیم. سمینار OEM شرکت روغن فوکس ایرانیان با حضور مدیر دپارتمان OEM شرکت فوکس آلمان و جمعی از مدیران ارشد خودروسازی و خدمات پس از فروش برگزار شد. در این سمینار «ماتیاس اشپتمن» (mattiasspethmann) از برنامه‌های بلندمدت فوکس برای حضور در ایران خبر داد و گفت: ایران کشور ثروتمندی است که مردم آن به کیفیت اهمیت می‌دهند. وی گفت: فوکس زمینه‌های بازاریابی در ایران را شناسایی کرده و با یک برنامه منظم وارد بازار این کشور خواهیم شد.