شانا: معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: در صورت تکمیل و بهره برداری از پروژه حوضچه فراگیر در منطقه نکا، ظرفیت سوآپ نفت خام ایران از پایانه شمال در قالب یک طرح سه مرحله‌ای به ترتیب به ٥٠٠ هزار بشکه، یک میلیون بشکه و ٢‌میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

امیرحسین زمانی‌نیا روز گذشته در نخستین کنفرانس بین‌المللی «ریل- نفت و ریل- بندر» با یادآوری اینکه از ۱۵ همسایه ایران ١٢ کشور منابع نفت و گاز دارند که استفاده از پهنه سرزمین ایران، هزینه‌های حمل و نقل را برای این کشورها اقتصادی خواهد کرد، افزود: ایران نیز از ترانزیت و سوآپ نفت خام، فرآورده‌های نفتی با همسایگان شمالی و جنوبی برای همگرایی بیشتر و توسعه منطقه استقبال می‌کند و همسو با این هدف توسعه بنادر نفتی در شمال و جنوب و حتی برنامه ایجاد بنادری جدید نظیر پایانه نفتی در جاسک را در دست اقدام دارد.

وی ادامه داد: افزون براین، به دلیل نقش محوری ایران در انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی از کشورهای آسیای میانه به دیگر کشورها، اقدام‌های زیربنایی اساسی در بندر نکا (بهشهر) انجام شده است. معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت که منطقه عملیاتی نکا به منظور دریافت، ذخیره‌سازی، فرآورش و انتقال نفت‌خام ایجاد شده است و اکنون قابلیت سوآپ روزانه ۱۳۰-۱۲۰ هزار بشکه را دارد که به مرور افزایش خواهد یافت.