نهایی شدن پیش‌نویس قراردادهای نفتی در انتظار اعلام تغییرات اعمال شده بر اساس مصوبه دولت است و به‌زودی فهرست تایید شده شرکت‌های متقاضی توسعه مخازن نفت و گاز ایران در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی آماده می‌شود. علی کاردر، معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با «شانا» با بیان این مطلب افزود: پیش‌بینی می‌شود نخستین مناقصه‌های نفتی در قالب قراردادهای جدید در تیرماه برگزار شود.

وی با بیان اینکه سه پیش‌نویسی که پیش از این به‌عنوان پیش‌نویس‌های مدل قراردادی IPC تدوین شد، هیچ کدام پیش‌نویس‌های مدنظر وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران نبوده است، تصریح کرد: تدوین پیش‌نویس مدل قراردادی IPC در دستور کار مدیریت امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران قرار دارد و در انتظار اعلام تغییرات بر اساس مصوبه دولت در این زمینه هستیم.

کاردر در پاسخ به این سوال‌ که در صورت مورد تایید نبودن پیش‌نویس‌های قبلی، برچه مبناییIPC در کنفرانس تهران معرفی شد؟ گفت: آنچه در کنفرانس تهران معرفی شد، کلیات و چارچوب مدل قراردادی جدید صنعت نفت بوده است و هیچ ارتباطی به پیش‌نویس این قرارداد نداشت. وی درخصوص مباحثی که پیرامون محرمانه بودن یا نبودن این قراردادها مطرح می‌شود، عنوان کرد: پیش‌نویس (DRAFT) قرارداد برای برگزاری مناقصه منتشر و اطلاع‌رسانی می‌شود اما اینکه در نهایت و برمبنای پیش‌نویس، چه قراردادی و با چه جزئیاتی به امضا می‌رسد، نه تنها در ایران، بلکه در همه کشورها محرمانه است. کاردر گفت: برخی جزئیات قراردادی، ممکن است با توجه به موقعیت جغرافیایی طرف قرارداد، قیمت خوراک در کشور مقابل و عوامل مختلف دیگر، در مقایسه با شرکت‌های دیگر متفاوت باشد و این جزئیات برای اطلاع نیافتن رقبا در همه جای دنیا محرمانه است.

این مقام مسوول با اشاره به لغو کنفرانس لندن یا کنفرانسی مشابه در کشورهای خارجی، ادامه داد: دلیل برنامه‌ریزی برای برگزاری کنفرانس IPC در کشوری اروپایی، این بود که شرکت ملی نفت ایران می‌خواست برای خارج شدن همایش از شکل صرفا تشریفاتی یا بی‌نتیجه، مذاکرات موثر و منجر به نتیجه‌ای را دنبال کند و این مهم در صورتی تحقق می‌یافت که مدیران عامل و مهره‌های اصلی شرکت‌های بزرگ نفت و گاز دنیا در کنفرانس حاضر شوند؛ خوشبختانه هم‌اکنون با توجه به فضای پساتحریم، امکان حضور مدیران ارشد شرکت‌های خارجی فراهم و به این ترتیب، برگزاری نشست‌های توجیهی، به بعد از برگزاری مناقصه و دریافت اسناد از سوی متقاضیان موکول شده است. وی درخصوص برنامه وزارت نفت به منظور تعیین شرکت‌های ایرانی با پتانسیل فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) برای جوینت شدن با طرف‌های خارجی در توسعه مخازن نفت و گاز کشورمان گفت: شرکت‌هایی که تمایل دارند به این حوزه وارد شوند، باید دقت داشته باشند که ورود به این حوزه، نیازمند تغییر استراتژی، اساسنامه و مجموعه فعالیت‌ها است و تصمیم به چنین تغییری قاعدتا برای شرکت‌هایی که در حوزه EPC فعالیت می‌کنند، راحت نخواهد بود و این شرکت‌ها باید فعالیت‌های EPC خود را حسب ابلاغ شیوه‌نامه وزیر نفت متوقف کنند.