اولین مدل پمپ‌های کرایوژنیک(انتقال گاز) پالایشگاه‌های پارس جنوبی ساخت داخل با حضور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس و رئیس هیات مدیره شرکت پمپ‌های صنعتی ایران روز شنبه ١٨ اردیبهشت ماه در محل برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی رونمایی شد.

‎مهندس علی‌اکبر شعبانپور در این مراسم با اشاره به اینکه حدود۵۰ قطعه مختلف و چهار نوع آلیاژ در ساخت این پمپ‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: این پمپ‌ها در دمای منفی ۱۹۰ درجه سانتیگراد تست شده و در شرایط منفی ۶۰ درجه فعالیت می‌کنند. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: بر همین اساس علاوه بر ریخته‌گری این پمپ‌ها بحث آلیاژ‌ها و دقت ساخت آنها نیز مطرح است تا در این دما شکنندگی نداشته باشند. وی ضمن تاکید بر اینکه دانش فنی این شرکت مورد تایید ما است گفت: ساخت این پمپ‌ها نیازمند دانش فنی بالایی است که شرکت سازنده از توانایی لازم در این زمینه برخوردار است و موفق به تطابق با استانداردهای جهانی شده است.

شعبانپور ضمن اشاره به اینکه شرکت نفت و گاز پارس تمام تلاش خود را برای استفاده از توان سازندگان داخلی به کار گرفته است، گفت: ما تلاش داریم به جای استفاده از سازندگان خارجی، با حمایت از سازندگان داخل، قطعات ایرانی را در تاسیسات پارس جنوبی به کار ببریم. رئیس هیات مدیره شرکت پمپ‌های صنعتی ایران نیز در این مراسم گفت: با این دستاورد جدید، ایران از لحاظ مدت زمان ساخت و تحویل به اولین تولید‌کننده پمپ‌های کرایوژنیک در جهان تبدیل شد.

مهدی فرج‌پورمند با اشاره به ویژگی‌های ساخت داخل این پمپ‌ها گفت: در مقایسه این پمپ‌ها با نمونه خارجی، هیچ تفاوت ساختاری وجود ندارد و در عین حال حداقل ۳۰ درصد در هزینه تولید کاهش قیمت داریم. رئیس هیات مدیره شرکت پمپ‌های صنعتی عنوان کرد:هم‌اکنون دانش ساخت پمپ‌های کرایوژنیک مدل ۷۶۰، ۳۵۵ و ۲۸۰ در این شرکت جهت تامین تجهیزات پالایشگاه‌های پارس جنوبی آغاز شده است. فرج‌پورمند با بیان اینکه شرکت‌های خارجی معتقد بودند که حتی تعمیرات این پمپ‌ها نیز نمی‌تواند در ایران انجام شود عنوان کرد: خوشبختانه در سایه اراده و تلاش متخصصان و حمایت‌های ارزشمند صنعت نفت اکنون علاوه بر طراحی پمپ‌ها، کلیه مراحل مدل‌سازی، ریخته گری، ماشین‌کاری، آزمایشگاه و تست پمپ‌های مورد استفاده در پالایشگاه‌های کشور در داخل انجام می‌شود. وی افزود: با توجه به داخلی‌سازی این تجهیز، این امکان در ایران فراهم شده است تا هر ۱۵ روز یک مدل از پمپ‌های کرایوژنیک مورد استفاده در پالایشگاه‌های گازی را ساخته و تحویل دهیم. رئیس هیات مدیره شرکت پمپ‌های صنعتی از ساخت و تست دو دستگاه از پمپ‌های کرایوژنیک فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی خبر داد و گفت: با ساخت سومین کالای سفارش شده، به زودی مراحل نصب و تست عملیاتی پمپ‌ها در این فاز آغاز می‌شود.