تولید نفت خام روسیه در ماه مارس گذشته با 3/ 0 درصد افزایش به روزانه 10 میلیون و 910 هزار بشکه در روز (بالاترین سطح تولید طی 30 سال گذشته) رسید و ابهاماتی را درخصوص تعهد مسکو به توقف سطح تولید نفت در آستانه نشست تولید‌کنندگان نفت در دوحه که قرار است 17 آوریل برگزار شود، ایجاد کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز اطلاعات وزارت انرژی روسیه حاکی از آن است که تولید نفت خام این کشور در ماه مارس به 46 میلیون و 149 هزار تن رسیده و این در حالی است که این رقم در ماه فوریه 43 میلیون و 64 هزار تن (روزانه 10 میلیون و 880 هزار بشکه) بود.

تولید‌کنندگان بزرگ نفت خام شامل روسیه قرار است ۱۷ آوریل در دوحه قطر برای مذاکره درخصوص نحوه تثبیت سطح تولید نفت در سطوح ماه ژانویه به منظور حمایت از قیمت‌ها گردهم بیایند اما افزایش عرضه نفت روسیه به سطوحی که از سال ۱۹۸۷ تاکنون مشاهده نشده، بیانگر آن است که ممکن است پایبندی به تعهدات توقف سطح تولید نفت برای مسکو دشوار باشد. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه می‌گوید: تولید نفت این کشور در ماه مارس مانعی بر سرراه توافق احتمالی درخصوص تثبیت سطح تولید نخواهد بود. برخی از ناظران صنعت نفت می‌گویند: برای روسیه دشوار است که به توقف سطح تولید پایبند باشد، چرا‌که صنعت داخلی این کشور تحت سلطه چند شرکت نفتی بزرگ از جمله روس‌نفت، گازپروم و لوک‌‌اویل است که هر‌کدام برنامه خاص خودشان را دارد. تازه‌ترین آمارهای تولید نشان می‌دهد که این شرکت‌ها که توسط وزارت نفت روسیه به‌عنوان «تولید‌کنندگان کوچک» دسته‌بندی می‌شوند، پشت‌سر مجموع تولید بالاتر قرار دارند و تولید آنها با ۵/ ۱ درصد افزایش به چهار میلیون و ۹۲۰ هزار تن (یک میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه در روز) در ماه مارس رسیده است.

یک افزایش ۹/ ۱۱ درصدی در تولید نفت سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های نفتی خارجی همچنین به این افزایش در مجموع آمار تولید نفت روسیه منجر شده است. عرضه نفت تحت این قرار‌دادهای مشارکت در تولید که در دهه ۱۹۸۰ برای تشویق سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی طراحی شدند، ماه گذشته به یک میلیون و ۵۱۰ هزار تن (۳۵۷ هزار بشکه در روز) رسید، همچنین تولید نفت شرکت‌های نفتی بزرگ روسیه در ماه گذشته کاهش یافت و در میان آنها تولید نفت روس‌نفت به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان ۷/ ۰ درصد کاهش داشت. عرضه نفت لوک‌اویل و شرکت سورگوت نفت گاز نیز ۱/ ۰ درصد کاهش نشان داد. روس‌نفت اعلام کرده که قصد دارد تولید خود را در سال جاری پس از کاهش یک درصدی در سال ۲۰۱۵ به‌طور ثابت نگه دارد. این آمار همچنین حاکی از آن است که صادرات نفت روسیه از راه خط لوله در ماه گذشته از روزانه چهار میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه در ماه فوریه به چهار میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. همچنین تولید گاز طبیعی این کشور ماه گذشته ۵۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب (یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون مترمکعب در روز) بود، در شرایطی که این رقم در ماه فوریه ۵۲ میلیارد و ۹۲۰ میلیون مترمکعب بوده است.