بهای سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به بالاترین سطح سال 2016 رسید. به گزارش «ایسنا» به نقل از دبیرخانه اوپک؛ قیمت سبد نفتی اوپک در آخرین معاملات با 73سنت افزایش به 32 دلار و 34 سنت در هر بشکه رسید. نفت اوپک از 15 دسامبر 2015 تاکنون هیچ گاه به این قیمت نرسیده بود. همچنین قیمت نفت در معاملات دیروز بازارهای جهانی به دلیل کمتر شدن عرضه و افزایش شایعات پیرامون احیای بازار، افزایش یافت. نفت برنت در معاملات امروز تقریبا با 50 سنت افزایش به 39 دلار و 20 سنت در هر بشکه رسید و نفت سبک آمریکا نیز با 44سنت افزایش 36 دلار و 36 سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

قیمت نفت آمریکا هم اکنون نسبت به سطوح ماه فوریه ۴۰ درصد افزایش یافته است.بانک ANZ در بیانیه‌ای اعلام کرد: تولیدکنندگان نفت شیل برای ذخیره کردن سرمایه در حال جمع آوری دکل‌ها از میادین هستند. آمارها نشان می‌دهد، شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته تعداد دکل‌های حفاری را برای یازدهمین هفته متوالی کاهش داده و به پایین‌ترین سطح از دسامبر ۲۰۰۹ تاکنون رساندند، ‌چرا‌که در بحبوحه سقوط قیمت نفت در حال کاهش تعداد دکل‌ها برای تمرکز بر چاه‌های تکمیل نشده هستند.شرکت خدمات نفتی بیکرهیوز اعلام کرد: شرکت‌های حفاری در هفته منتهی به چهارم مارس هشت دکل را تعطیل کردند و مجموع تعداد آنها را به ۳۹۲ دکل رساندند. بانک ANZ افزود: علاوه بر چشم انداز کاهش عرضه، تغییر نظر فعالان بازار نیز در بالا رفتن قیمت‌ها تاثیر داشته، چرا‌که فعالان قراردادهای کوتاه مدتی را که بر پایه کاهش بیشتر قیمت‌ها بوده کنار گذاشته‌اند.بخش تحقیقاتی BMI در آژانس رتبه‌بندی اقتصادی فیچ گروپ اعلام کرد: در چهار تا ۶ هفته آینده قیمت‌ها تغییر خواهد کرد، اما در عین حال در اظهارنظری محتاطانه گفت که انبارها پر شده و کاهش تقاضای فصلی می‌تواند یک خطر کاهش قیمت را برای نفت به همراه داشته باشد. این شرکت گفت که انتظار دارد متوسط قیمت نفت برنت و نفت آمریکا در سال ۲۰۱۶ به ترتیب ۴۰ و ۳۹ دلار و ۵۰ سنت باشد.


کاهش ۷ درصدی صادرات نفت آمریکا

صادرات نفت آمریکا در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل از آن ۷ درصد کاهش یافت. به گزارش بلومبرگ، صادرات نفت خام آمریکا در ماه ژانویه به‌طور میانگین به ۳۶۴ هزار بشکه در روز کاهش یافته و کل حجم صادرات این کشور در ماه ژانویه 3/ 11 میلیون بشکه گزارش شده است که نسبت به ماه قبل از آن یعنی دسامبر ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. در همین حال، صادرات نفت خام آمریکا در ماه ژانویه به مقصد کوراسائو، فرانسه و کانادا بوده است. براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفت خام این کشور در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی با رسیدن به ۵۸۶ هزار بشکه در روز به‌عنوان بیشترین رکورد صادرات برای این کشور ثبت شده است. به گفته بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، برداشته شدن ممنوعیت ۴۰ ساله صادرات نفت خام آمریکا موجب آسیب جدی به بهای طلای سیاه است.