تلاش اروپایی‌ها در تامین نفتکش برای خرید نفت ایران
گروه اقتصاد بین‌الملل: مقامات شرکت‌های حمل‌ونقل‌ دریایی اعلام کردند خریداران اروپایی نفت ایران تلاش می‌کنند برای حمل این محصول ایرانی نفتکش پیدا کنند و در شرایطی که ایران قصد دارد صادرات نفت خود را افزایش دهد، این مساله چالشی برای این کشور محسوب می‌شود. به گزارش وال‌استریت ژورنال، به گفته کارشناسان ایرانی و اروپایی حمل و نقل در روزهای اخیر، بسیاری از شرکت‌های نفتی ازجمله توتال فرانسه، سپسای اسپانیا و لیتاسکوی سوئیس در تلاش هستند که برای حمل 8 میلیون بشکه نفت به کشورهای اروپایی در ماه آینده نفتکش پیدا کنند. اما وال‌استریت ژورنال براین باور است که مشکل بیمه مانعی بر سر راه تلاش ایران برای افزایش صادرات نفت تا یک میلیون بشکه در روز در سال جاری میلادی خواهد بود. صادرات نفت خام ایران در ماه ژانویه تا 200 هزار بشکه در روز افزایش داشته است که نسبت به همین ماه در سال 2015، معادل 19 درصد افزایش یافته، اما این صادرات عمدتا به آسیا بوده است.

مقامات ایرانی قصد دارند در کوتاه‌مدت صادرات نفت را تا روزانه ۵۰۰ هزار بشکه افزایش دهند و تا آخر سال جاری میلادی به یک میلیون بشکه در روز برسانند. این افزایش صادرات به دلیل بازگشت خریداران اروپایی است. اما شرکت‌های بیمه غرب تمایل ندارند حمل نفت خام ایران به اروپا را تضمین کنند، زیرا به‌رغم لغو گسترده تحریم‌های هسته‌ای ایران، هنوز برخی از تحریم‌های آمریکا علیه تهران باقی مانده است. یک مساله مهم این است که گروه بین‌المللی لندن پی‌اند‌‌آی کلابز، که اغلب نفتکش‌های جهان را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد، پوشش بیمه خود را به مشتریان بزرگ‌تر ازجمله اعضای آمریکایی اختصاص می‌دهد. این مساله مشکل‌ساز است زیرا آمریکا ممنوعیت رابطه مستقیم بین شرکت‌های آمریکایی و موسسات مالی ایران و استفاده از دلار آمریکا را لغو نکرده است. گروه پی‌اند‌‌آی کلابز هفته گذشته اعلام کرد به‌تازگی وزارت خزانه‌داری آمریکا این ممنوعیت‌ها را به این شرکت یادآوری کرده است. این شرکت اضافه کرد به دنبال راه‌حلی است تا بتواند بدون نقض تحریم‌های آمریکا، حمل نفت ایران را بیمه کند.

این مشکل بیمه توافق‌های اخیر بین ایران و شرکت‌های غربی را تحت‌الشعاع قرار داده است. شرکت توتال اعلام کرده است با ایران قرارداد بلندمدت خرید روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت امضا کرده است. قرار‌داد مشابهی هم قرار است بین ایران و شرکت یونانی هلنیک پترولیوم امضا شود. اما کارشناسان حمل‌ونقل‌ معتقدند شرکت‌های توتال، لیتاسکو و سپسا نیز با مشکل بیمه رو‌به‌رو خواهند شد. مساله دیگر این است که با وجود اینکه ایران دارای بزرگ‌ترین ناوگان نفتکش‌های بسیار بزرگ جهان است، اما نفتکش‌های ایرانی در دسترس نیستند. بسیاری از این نفتکش‌ها برای ذخیره میلیون‌ها بشکه میعانات نفتی استفاده می‌شوند. این نوع نفت نیازمند پالایش خاصی است و به همین دلیل فروش آن در اروپا آسان نیست. برخی دیگر از این نفتکش‌ها نیز برای حمل نفت به آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در آسیا شرکت‌های حمل‌ونقل‌ دریایی نفتکش‌ها را از طریق دولت‌های‌شان بیمه می‌کنند. مقامات حمل و نقل دریایی می‌گویند هنوز راه‌حلی برای بیمه نفتکش‌ در اروپا پیدا نشده است.