برنامه 100 میلیون‌تنی در پتروشیمی

روز پنج‌شنبه صنعت پتروشیمی کشور شاهد برگزاری مراسم افتتاح پروژه‌های جدیدی در صنعت پتروشیمی بود. در جریان این مراسم بهره‌برداری، طرح‌های اوره و آمونیاک پتروشیمی مسجد‌سلیمان، متانول سبلان و همین‌طور پنتان و هگزان اکسیر حلال عسلویه به صورت ویدئو‌کنفرانس توسط رئیس‌جمهور افتتاح شدند. روحانی به دستاوردهای دولت خود در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و با تاکید بر محقق‌شدن جهش تولید در این صنعت، آن را بی‌نظیر خواند. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت نیز در این مراسم گفت اگر تحریم‌ها نبود سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی دو برابر میزان کنونی آن می‌شد. زنگنه همچنین با تشریح برخی جزئیات طرح‌های افتتاح‌شده، وعده داد با بهره‌برداری از طرح‌های باقی‌مانده میزان تولید صنعت پتروشیمی کشور تا پایان سال‌جاری و ابتدای سال آتی به ۱۰۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

«جهش تولید» در پتروشیمی محقق شد

به گزارش پایگاه خبری وزارت نفت، روز ۳۰اردیبهشت‌ماه طرح‌های پتروشیمی مسجدسلیمان با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و ۷۵۵ هزار تن اوره و آمونیاک، طرح اکسیر حلال عسلویه با ایجاد نخستین واحد تولید پنتان و هگزان صنعت پتروشیمی با مجموع ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار تن، با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسیدند. همچنین طرح پتروشیمی سبلان هم به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول به ارزش ۴۱۲ میلیون دلار توسط حسن روحانی افتتاح شد.  حسن روحانی روز پنج‌شنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت، گفت: «خوشحالم که امروز هم همانند پنج‌شنبه‌های گذشته شاهد افتتاح‌های بزرگی بودیم. ۳‌طرح پتروشیمی مسجدسلیمان، سبلان و اکسیر حلال عسلویه در این آیین به بهره‌برداری رسیدند. افتتاح امروز بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که در شرایط تحریم و کرونا بسیار حائز‌اهمیت است.» رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به سخنان زنگنه عنوان کرد: «اگر ترامپ، تحریم و جنایت علیه ملت ایران نبود و گذاشته بودند دولت دوازدهم مسیر قبلی خود را ادامه دهد، مردم افتتاح‌های دو‌برابری را شاهد بودند و این مساله بسیار مهمی است.»

روحانی همچنین به تحقق وعده دولت برای افتتاح ۱۷ طرح پتروشیمی از ابتدای ۹۹ اشاره کرد و اجرای این طرح‌های صنعت پتروشیمی در این یک سال را در تاریخ کشور بی‌نظیر دانست. رئیس‌جمهوری گفت: «کسی اگر این برنامه‌های افتتاح را ندیده باشد و به او بگوییم، می‌گوید شما واقعا ۱۷پروژه پتروشیمی را در شرایط تحریم و کرونا به نتیجه رساندید؟ آری دولت قادر بود در یک‌سال طلایی به‌معنای واقعی کلمه «جهش تولید» در پتروشیمی را اجرا کند.» روحانی ادامه داد: «دوبرابر شدن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در هشت سال اخیر و برنامه‌ریزی برای رسیدن به ۱۰۰ میلیون تن تولید بسیار مهم است. هر سال‌ ۳ میلیارد دلار با وجود همه شرایط سخت تنها در بخش پتروشیمی سرمایه‌گذاری شد که نشان‌می‌دهد وزارت نفت، بخش خصوصی، شرکت‌ها و همه مهندسان و کارگران ما چه کار عظیمی انجام داده‌اند.» رئیس‌جمهوری همچنین با یادآوری نقش وزارت نفت در توسعه کشور عنوان کرد: «امروز در تولید بنزین، گازوئیل و گاز خودکفا هستیم در صورتی‌که در گذشته واردکننده این فرآورده‌ها بودیم و این افتخاری بزرگ برای کشور است.» او همچنین با بیان اینکه اگر صنعت پتروشیمی نبود در این جنگ اقتصادی با مشکل برمی‌خوردیم، گفت: «۳۴ درصد صادرات ما، صادرات غیرنفتی است؛ یعنی پتروشیمی آمد و جای نفت را گرفت چراکه برای صادرات نفت ما موانع بسیاری ایجاد کردند، اما در این هشت سال، صادرات غیرنفتی ما ۱۳۰ میلیارد دلار نسبت به ۸سال پیش از آن افزایش داشته است.» روحانی گفت: «تا پایان دولت کمر تحریم را می‌شکنیم.»

تحریم نبود، سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ۲ برابر می‌شد

وزیر نفت با بیان اینکه در شرایط تحریم سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی از سوی بخش غیردولتی سرمایه‌گذاری شده است، گفت: «اگر تحریم‌ها را نداشتیم و می‌توانستیم از فاینانس، منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم، بی‌شک این مقدار سرمایه‌گذاری بیش از دو برابر می‌شد.» بیژن زنگنه در این مراسم که با دستور رئیس‌جمهور و به‌صورت ویدئو‌کنفرانس برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: «استفاده از فاینانس، منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی به آن معنا نیست که به مسائل داخلی توجه نمی‌کنیم بلکه به آن معناست که افزون بر منابع داخلی از منابع خارجی هم استفاده کنیم.»  وزیر نفت با بیان اینکه با افتتاح سه طرح امروز پتروشیمی، به قولی که درباره بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی دادیم عمل کردیم، تصریح کرد: «در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۲ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۳۴ میلیون تن به بهره‌برداری رسیده است و ظرفیت پتروشیمی از ۵۶ میلیون تن به بیش از ۹۰ میلیون تن رسیده است. در طول یک‌سال اخیر ظرفیت پتروشیمی ۳۸درصد رشد داشته است که بی‌سابقه‌ترین رشد در تاریخ صنعت پتروشیمی در طول یک‌سال به‌شمار می‌رود.» زنگنه ارزش طرح‌های پتروشیمی که تاکنون به بهره‌برداری رسیده‌اند را ۱۷میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: «مجموع سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در هشت سال گذشته بیش از ۲۵ میلیارد دلار بوده که بخشی از آن افتتاح شده و بخشی دیگر از طرح‌های جهش دوم امسال یا اوایل سال آینده افتتاح می‌شود.» وی به طرح پتروشیمی مسجدسلیمان اشاره کرد و افزود: «بسیار خوشحالم در مسجدسلیمان طرحی با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و ۷۶۰ هزار تن اوره و آمونیاک با سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیون دلار افتتاح می‌شود. صندوق بازنشستگی کشوری در این طرح سرمایه‌گذاری کرده است.» وزیر نفت گفت: «ما همچنین اجازه و موافقت ایجاد یک پتروپالایش در این منطقه را متکی بر گازهای همراه نفت داده‌ایم و امیدواریم این طرح هم اجرا شود تا در این منطقه که محل تولد صنعت نفت ایران است سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.» زنگنه ادامه داد: «متانول پتروشیمی سبلان دیگر طرحی است که امروز به بهره‌برداری رسمی می‌رسد. سرمایه‌گذاری ۴۰۶میلیون دلاری این طرح از سوی گروه انرژی سپهر و هلدینگ پتروفرهنگ انجام شده است و ظرفیت آن یک‌میلیون و ۶۵۰ میلیون تن متانول در سال است. محصولات این پتروشیمی به میزان سالانه ۴۱۰ میلیون تن صادراتی است. با بهره‌برداری از این طرح، ظرفیت تولید متانول کشور به ۱۴ میلیون تن در سال می‌رسد.» وزیر نفت از طرح پنتان و هگزان پتروشیمی اکسیر حلال به‌عنوان آخرین طرحی که امروز به بهره‌برداری می‌رسد نام برد و توضیح داد: «۴۸ میلیون دلار در این طرح سرمایه‌گذاری شده است و ظرفیت تولید سالانه آن نیز ۵۰ هزار تن است.»

با افتتاح طرح‌های جهش دوم تولید پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد

زنگنه با بیان اینکه با افتتاح این طرح‌ها ۱۰ طرح از بسته جهش دوم باقی می‌ماند که تا پایان ۱۴۰۰ و اوایل ۱۴۰۱ به نتیجه می‌رسد، اظهار کرد: «با افتتاح این طرح‌ها، تولید پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن در سال که هدف برنامه است، می‌رسد.»

زنگنه ادامه داد: «قرار است مجموعه‌ای از طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت، توسعه میدان‌های گازی، پالایشگاه گاز، پتروشیمی و پایین‌دستی نیز در غرب کشور با مجموع سرمایه‌گذاری ۵/ ۲میلیارد دلار در خردادماه آغاز شود که معتقدم تحولی در غرب کشور ایجاد خواهد کرد.» وی در پایان از همه دست‌اندرکاران صنعت پتروشیمی که نقش مهمی در تامین ارز کشور در این سال‌های تحریم ایفا کردند قدردانی کرد و گفت: «اگر بتوانیم آنگونه که حق مردم و صنعت پتروشیمی است، عمل کنیم خیلی سریع‌تر می‌توانیم رشد، توسعه و اشتغال ایجاد کنیم.»