گزارش شرکت مکنزی به جزئیات درآمد و سودآوری شرکت‌های پتروشیمی در سال ۲۰۲۰ و همین طور چگونگی تاثیرپذیری آنها از نوسانات قیمت نفت پرداخته است؛ تمرکز این گزارش بر رشد تقاضا در بسته بندی محصولات مصرفی به دنبال افزایش وابستگی به محصولات نظافت، بهداشت و تجهیزات حفاظت شخصی و همچنین هزینه و حاشیه سود هیدروکربن‌های اصلی از جمله اتیلن، پلی اتیلن (PE) و پلی پروپیلن(PP) است. به عقیده کارشناسان مکنزی مطالعه دقیق نحوه مواجهه شدن صنعت با مقوله ایجاد ارزش در طول این زمان، شامل سرمایه‌گذاری، عرضه، تقاضا، حاشیه سود و قیمت  گذاری، می‌تواند در بردارنده دلالت‌هایی برای سال ۲۰۲۱ باشد.

نگاهی به صنعت در سال ۲۰۲۰: سال پایداری

در حالت کلی رشد تقاضای پتروشیمی‌ها در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر افزایش تقاضا برای محصولات اساسی مصرفی چون کالاهای مورد استفاده خانوار و تجهیزات شخصی، و کاهش تقاضای کالاهای بادوام چون خودرو و لوازم آن قرار داشته است. پس از پشت سر گذاشتن شوک اولیه کرونا، در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ حجم تجارت در این صنعت مجددا رو به افزایش گذاشته است. همزمان با کاهش در قیمت نفت، منحنی هزینه اتیلن جهانی به شکل مسطح درآمده و مزیت دارا بودن مواد اولیه را در مناطقی چون آمریکای شمالی و خاورمیانه کاهش داده است. به علاوه اقدامات قرنطینه‌ای و نگرانی‌ها از نااطمینانی موجود در بازار به تاخیرهای گسترده در پروژه‌ها انجامیده است.

در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۰ اختلال در باربری و عرضه، اختلاف قیمت میان مناطق مختلف را افزایش داد. به عنوان مثال، آمریکای شمالی به علت مسائل تعمیر و نگهداری و قطعی‌های برنامه‌ریزی نشده بود شاهد محدودیت‌های بیشتری در عرضه بود که سبب شد قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن افزایش یابد. با این وجود، با ادامه افزایش در قیمت نفت، رشد هزینه و مزیت‌های هزینه‌ای منطقه می‌تواند بازگردد. به همین صورت انتظار می‌رود نرخ رشد حجم تولید نیز به رشد پیش‌بینی شده بر اساس روندهای صنعت باز گردد و بر اساس نوع ماده شیمیایی و مناطق مختلف تفاوت کمتری داشته باشد. همچنین انتظار می‌رود با در مدار قرار گرفتن ظرفیت‌های برنامه‌ریزی شده، استفاده از ظرفیت‌ها در زنجیره ارزش الفین‌ها در سطح پایین تا متوسط باشد.

از سوی دیگر با افزایش تعهد شرکت‌ها و حمایت از ابتکار عمل‌های دولتی، جنبش‌های پایداری و بازیافت سرعت گرفته است؛ به عنوان مثال با وضع مالیات بر ضایعات بسته بندی غیربازیافتی توسط کمیسیون اروپا در ژانویه ۲۰۲۱ چند شرکت بزرگ اعلام کردند از رزین پلاستیکی بازیافتی استفاده خواهند کرد.

بهبود صنعت پتروشیمی با افزایش تقاضا برای هیدروکربن‌های کلیدی

در سه ماه سوم و چهارم سال ۲۰۲۰ درآمد و سود شرکت‌ها در صنعت پتروشیمی به سطح قبل از وقوع پاندمی کرونا بهبود پیدا کرد. شرکت‌های پتروشیمی به نوبه خود در میانه رکود به تولید ادامه دادند؛ به عنوان نمونه یکی از شرکت‌های چندملیتی پتروشیمی با دارایی کل ۲۶ میلیارد دلاری توانست حجم تولید خود را در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته یک‌درصد افزایش دهد.

درآمد صنعت پتروشیمی تا اندازه زیادی در سال گذشته به نوسانات در قیمت نفت وابسته بوده است: قیمت نفت برنت از ۵۰ دلار در هر بشکه در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ به ۳۰ دلار در هر بشکه در سه ماه دوم سال کاهش یافته است. در نتیجه درآمد شرکت‌های پتروشیمی در سه ماه دوم سال کاهش چشمگیری را تجربه کرده و پس از آن در سه ماه سوم و چهارم سال بهبود یافته است. علاوه بر کاهش حاشیه سود ناشی از افت تقاضای ناشی از کرونا، درآمد قبل از کسر بهره، مالیات، کاهش بها و استهلاک (EBITDA) شرکت‌ها در سه ماه دوم سال کاهش زیادی داشته است. به عنوان نمونه کاهش قیمت‌های نفت در سه ماه دوم سال نمودار هزینه جهانی اتیلن و پلی اتیلن را به حالت مسطح درآورد. پس از آن، قیمت‌های پلی اتیلن با هزینه‌های نقدی نهایی تولیدکنندگان کاهش یافته و کاهش نسبت قیمت نفت به گاز مزیت‌های هزینه‌ای در آمریکای شمالی و خاورمیانه را کاهش داده است.  

بیشتر شرکت‌ها در سه ماه سوم و چهارم سال ۲۰۲۰ توانستند به شرایط قبل از وقوع همه گیری کرونا باز گردند. شرکت‌های پتروشیمی تلاش کردند در واکنش به نااطمینانی‌های کووید - ۱۹ پول نقد بیشتری حفظ کنند. در ایالات متحده شرکت‌های متعددی هزینه کرد یا پروژه‌های خود را کاهش دادند، به عنوان نمونه فورموسا پتروکمیکال (Formosa Petrochemical) پروژه کراکر لوئیزینای خود را برای مدت نامحدودی به تاخیر انداخت. این اتفاق در آسیا کمرنگ تر بود و فقط تاخیرهای جزئی به دلیل قرنطینه مشاهده شد. در این منطقه تقریبا هیچ پروژه بلندمدتی به این دلیل متوقف نشد.