زنگنه: بزرگترین جهش تاریخ پتروشیمی رقم خورد

وزیر نفت گفت: به‌رغم فشار بیماری کرونا و تحریم‌های شدید علیه صنعت نفت، این مجموعه سربلند است که بزرگترین جهش تاریخ پتروشیمی کشور را در سال ۹۹ رقم زد.

بیژن زنگنه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت با بیان اینکه نه تنها طرح‌های جهش دوم پتروشیمی را به ‌سامان و اکثرشان را به پایان رساندیم، بلکه ریل‌گذاری مستحکمی هم برای دولت بعد انجام دادیم، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در دوران تحریم یکی از ارکان مقاومت کشور بوده است.

وی با بیان اینکه ریل‌گذاری محکمی برای دولت آینده در زمینه تامین خوراک که از اهداف ما بوده، انجام شده و خوراک برای طرح‌های جهش دوم و سوم تامین شده است، گفت: طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر به‌عنوان چهاردهمین طرح از ۱۷ طرحی که برنامه‌ریزی شده بود به بهره‌برداری می‌رسد؛ در این طرح بیش از ۱.۳ میلیارد دلار هزینه و درآمد سالانه آن یک میلیارد دلار است.

 وزیر نفت اظهار کرد: از ۲۵ میلیون تن تعهد افزایش تولیدی که وعده داده بودیم با افتتاح امروز ۲۱.۵ میلیون تن آن محقق شده است‌ و با افتتاح سه طرح باقی‌مانده ظرفیت تولید پتروشیمی به نزدیک ۲۵ میلیون تن می‌رسد.

زنگنه با بیان اینکه این طرح‌ها از مصادیق اقتصاد مقاومتی، مقابله با خام‌فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و جهش تولید است، گفت: صنعت پتروشیمی در دوران تحریم یکی از ارکان مقاومت کشور بوده به‌نحوی که نزدیک ۹۰ درصد ارز که در سامانه نیما عرضه شده از سوی شرکت‌های پتروشیمی بوده است.

وی با بیان اینکه جهش دوم پتروشیمی آخرین گام‌های مستحکم خود را برای رسیدن به مقصد برمی‌دارد و جهش سوم با قدرت در حال وقوع و طرح‌های آن در حال اجراست، ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، با افزودن سه ابرپروژه به طرح‌های جهش سوم، ارزش محصولات پتروشیمی از ۳۴ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ به ۴۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۶ افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه خوراک همه ابرپروژه‌های پتروشیمی تعیین و سرمایه‌گذاران آن مشخص شده است و در همین دولت هم کار آنها آغاز خواهد شد، افزود: با یاری خداوند متعال، نه تنها طرح‌های جهش دوم را به سرانجام و اکثر آنها را به پایان رساندیم، بلکه ریل‌گذاری و پایه‌گذاری مستحکمی برای دولت بعد انجام دادیم. تولید خوراک به اندازه کافی از اهداف ما بوده است و عمده طرح‌های تامین خوراک پتروشیمی اجرا و بخش کمی هم در دست اجراست و خوراک برای طرح‌های جهش دوم و سوم هم تامین شده است.

پالایشگاه پارسیان سپهر و در آمد یک میلیارد دلاری

زنگنه با بیان اینکه طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر و دو طرح مهم تولید کاتالیست صنعت پتروشیمی امروز به بهره‌برداری می رسد، اظهار کرد: با افتتاح طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر، چهاردهمین طرح از ۱۷ طرح پتروشیمی که تعهد شده بود به بهره‌برداری می‌رسد و سه طرح پتروشیمی مسجدسلیمان، متانول سبلان و اکسیر حلال نیز ظرف هفته‌های آتی افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر سال ۱۳۹۳ در جریان نخستین سفر رئیس‌جمهوری به استان فارس به‌صورت ویدئوکنفرانس در جوار پالایشگاه پارسیان و منطقه مُهر آغاز شد، ادامه داد: هدف از اجرای این طرح، جداسازی هیدروکربن‌های سنگین از گازهای تولید میدان‌های تابناک، شانول، وراوی و هما بوده است که در منطقه عمومی مُهر و لامرد واقع شده‌اند.

وزیر نفت با یادآوری اینکه این میدان‌ها (میدان تابناک، شانول، وراوی و هما) در دوران ریاست‌جمهوری آقای خاتمی توسعه یافته بود و پالایشگاه پارسیان هم در همان مقطع اجرا شد، گفت: این طرح در مرحله نخست قرار بود تنها در شهرستان مُهر اجرا شود اما سرمایه‌گذار به دلیل فنی و اقتصادی محکم این طرح را دو منطقه پارسیان (بخش نخست) و عسلویه (بخش دوم) اجرا کرده است.

زنگنه میزان سرمایه‌گذاری در طرح پالایش پارسیان سپهر را ۱.۳ میلیارد دلار و درآمد سالانه آن را بیش از یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این طرح از سوی ستاد اجرایی فرمان امام انجام شده است و سالانه ۳.۳ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی می‌افزاید.

وی با بیان اینکه با افتتاح طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر، در مجموع ۲۱.۵ میلیون تن از تعهد افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی (۲۵ میلیون تن) کشور عملیاتی شده است، تصریح کرد: ظرفیت تولید پتروشیمی با افتتاح سه طرح باقیمانده از مجموع ۱۷ طرح برنامه‌ریزی شده، به بیش از ۲۴.۵ میلیون تن می‌رسد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه این طرح‌ها از مصادیق اقتصاد مقاومتی، مقابله با خام فروشی، تکمیل زنجیره ارزش افزوده و جهش تولید است، خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: صنعت پتروشیمی در دوران تحریم‌ها یکی از ارکان اصلی مقاومت کشور بوده است به نحوی که نزدیک ۹۰ درصد ارزی که در سال گذشته در سامانه نیما عرضه شده، بنابر گزارش بانک مرکزی از سوی شرکت‌های پتروشیمی بوده است.

زنگنه گفت: تنوع‌بخشی به مقاصد صادرات محصولات پتروشیمی هم از کارهایی بوده که اگرچه سخت، اما در این سال‌ها اجرایی شده است.

وی به امضای قرارداد ۳۰۰ میلیون دلاری با شرکت توسعه انرژی تدبیر(زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام) برای فشارافزایی میدان‌ها (تابناک، شانول، وراوی و هما) هم اشاره کرد و افزود: خوراک آینده این مجموعه با اجرای اینکار تضمین خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون واحد بازیابی فاز نخست پتروشیمی بوشهر با ظرفیت یک میلیون تن، بیدبلند خلیج فارس با ظرفیت ۳.۴ میلیون تن، پتروپالایش کنگان با ظرفیت ۳.۵ میلیون تن و پالایشگاه پارسیان سپهر با ظرفیت ۳.۳ میلیون تن برای تامین خوراک به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: تا پایان امسال فازنخست واحد ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ با ظرفیت یک میلیون تن و سال آینده هم ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ با ظرفیت یک میلیون تن برای تامین خوراک به بهره‌برداری می رسد که در پایین دست آن یک پتروشیمی قرار دارد.

نقش محوری کاتالیست‌ها در پتروشیمی

زنگنه از کاتالیست‌های فرآیندی پتروشیمی‌ به‌عنوان دیگر طرح‌هایی که امروز به بهره‌برداری می رسد نام برد و گفت: اگرچه وزن و مقدار کاتالیست‌ها در صنعت پتروشیمی کم است اما در صورت عدم تامین کیفی آنها واحدها و مجتمع‌ها از مدار خارج می شوند.

وی با اشاره به اینکه در صنعت پتروشیمی کشور ۴۰ نوع کاتالیست به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار در سال مصرف می‌شود، افزود: تا امروز ۱۹ نوع از این کاتالیست‌ها داخلی‌سازی شده است و با اقدام‌های انجام شده تا پایان امسال ۹ کاتالیست دیگر داخلی‌سازی می‌شود و به ۲۸ کاتالیست می‌رسیم. شرکت دولتی پژوهش و فناوری نقش مهمی در این زمینه داشته است.  

وزیر نفت میزان سرمایه‌گذاری در دو طرح کاتالیست شازند اراک را ۲۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با کارهایی که انجام داده‌ایم رضایت مردم را به دست بیاوریم و تعهدی که دولت در جهت سربلندی کشور داشته به خوبی به انجام رسانده باشیم. همچنین امیدواریم صنعت پتروشیمی با ریل‌گذاری که برای آینده شده است با همین قدرت پیش برود.

زنگنه در پایان در پاسخ به پرسش رئیس‌جمهوری درباره اینکه آیا تا پایان دولت، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد، گفت: نزدیک شده‌ایم و با اغماض چند ماهه به این رقم خواهیم رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.