توقف مشعل‌سوزی تا 1401

دیروز دوشنبه ۳ قرارداد برای ساخت کمپرسور و جمع‌آوری گازهای همراه نفت به ارزش ۱۶۵ میلیون یورو به امضا رسید. در این مراسم که با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت برگزار شد، شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس دو قرارداد برای ساخت، نصب و راه‌اندازی ۲۴ دستگاه ‌کمپرسور سانتریفیوژ گریز از مرکز به ارزش ۷۵‌میلیون یورو با شرکت‌های توربو کمپرسور نفت (OTC) و مهندسی و ساخت توربین مپنا (TUGA) بست. علاوه بر این، شرکت بیدبلند قراردادی ۹۰میلیون یورویی با شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت منطقه رگ‌سفید در خوزستان امضا کرد. زنگنه در این مراسم گفت در شرایط تحریم بیشتر عمل می‌کند تا حرف بزند. او همچنین اظهار کرد برنامه وزارت نفت این بود که تا پایان سال ۱۴۰۰ هیچ گاز همراهی در مشعل‌ها نسوزد اما به دلایلی که ذکر نکرد، این طرح تا آخر سال آینده به طور کامل عملیاتی خواهد شد. به گزارش خبرنگار «شانا» بیژن زنگنه در مراسم امضای قرارداد ساخت ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ  با سازندگان داخلی و قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه نفت منطقه رگ‌سفید گفت: طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت و انتقال آن به پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس و پتروشیمی‌مارون پیش‌تر آغاز شده، طرح‌های امروز بخشی از برکات این طرح (طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت) بیش از یک میلیارد یورویی و داخلی‌کردن ساخت الکتروکمپرسورهای این طرح است.

حسرت سوختن گازهای مشعل

وزیر نفت اذعان کرد همیشه حسرت سوختن گاز‌های مشعل را داشته و با بیان اینکه سوختن گازهای همراه همانند سوختن طلا و دلار است که آزار و اذیت مردم را هم به‌همراه دارد، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه نفت و انرژی که به رئیس‌جمهوری ابلاغ شده است بر همین موضوع جمع‌آوری گازهای همراه متمرکز بوده است، نخستین کاری که در این حوزه انجام دادیم طرح آماک بود که گازهای اسیدی را جمع کردیم و با بخشی از آن پتروشیمی مارون ساخته‌ شد که از سودآورترین پتروشیمی‌های ایران است. وی با بیان اینکه  برنامه ما این بود که تا پایان سال ۱۴۰۰ دیگر هیچ گاز همراهی در مشعل‌ها نسوزد، تصریح کرد: با توجه به اقدام‌هایی که در دستور کار است ان‌شاءالله این مهم تا سال ۱۴۰۱ به انجام می‌رسد و در پایان این سال دیگر گاز همراهی وجود ندارد که در مشعل‌ها بسوزد. به گفته زنگنه، یکی از دغدغه‌های همیشگی رژیم گذشته هم سوزاندن گازهای همراه نفت بوده است.

ساخت داخلی

زنگنه با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما این است که در کنار این طرح‌ها با توجه به ضرورت اشتغال‌زایی و همچنین استفاده از توانمندی داخلی هرقدر می‌توانیم میزان ساخت داخل در این پروژه‌ها را افزایش دهیم، اظهار کرد: پیچیده‌ترین تجهیزات صنعت نفت مربوط به ماشین‌های دوار شامل الکتروموتورها، تلمبه‌ها، انواع کمپرسورها و توربین‌هاست. وزیر نفت گفت: امروز از سازندگان نفت می‌خواهیم برای ما تجهیزات بسازند و دیگر به این شکل نیست که آنها از ما بخواهند، بلکه ما از آنها تقاضا داریم که بیایند ما را توانمند کنند، ما از شرکت‌های سازنده تجهیزات نفت خواستیم کمپرسورهای فرآیندی را که نیاز پتروشیمی است بسازند و این تجهیزات در داخل کشور قابل ساخت هستند و فقط باید به آنها سفارش بدهیم.

اولین قرارداد تضمین خرید در هفته‌های آینده

به گفته زنگنه، در هفته‌های آینده نخستین قراردادهای مربوط به خرید تضمینی تجهیزات صنعت نفت امضا می‌شود. وزیر نفت با بیان اینکه در خط لوله گوره - جاسک تلمبه‌های انتقال نفت ایرانی‌سازی شده‌اند، افزود: ما این کارهای بزرگ را آرام و بی‌سروصدا انجام دادیم، در گذشته ما یک تن ورق مقاوم به اسید و گاز ترش را نمی‌توانستیم تولید کنیم، اما در یک سال و نیم اخیر ۳۴۰ هزار تن ورق با پیگیری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران ساخته شده که این جزو افتخارهای کشور است. زنگنه ادامه داد: هیچ خط لوله‌ای به اندازه خط لوله گوره - جاسک به‌صورت کامل ایرانی نیست و ان‌شاء‌الله به‌زودی نفت را وارد خط لوله گوره - جاسک می‌کنیم تا این طرح فوق‌العاده راهبردی به‌ثمر بنشیند.

زنگنه: مشکلات خوزستان در سال‌های گذشته تجمیع شده

زنگنه با بیان اینکه مسائل خوزستان بسیار زیاد است و این مسائل در طول سال‌های گذشته تجمیع شده، اظهار کرد: برای حل این مشکلات بنده پیشنهادهایی به استاندار خوزستان داده‌ام و ایشان هم عنوان کردند تا پایان هفته پیشنهادهای جمع‌بندی خود را ارائه می‌دهند. امیدوارم بتوانیم در ماه رمضان این پیشنهاد را به مسوولان مربوطه ارائه دهیم و اجازه لازم را برای اجرای آن طرح بگیریم. اگر آن طرح تایید شود مشکلات اصلی خوزستان برطرف خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت هر آنچه بتواند به‌عنوان مسوولیت اجتماعی انجام می‌دهد، اظهار کرد: هر قراردادی که بسته شود و درآمدی از آن به‌دست آید، به‌طور حتم بخشی از آن برای رسیدگی به وضع مردم استان خوزستان استفاده می‌شود.

جمع‌آوری روزانه ۱۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای مشعل در دستور کار وزارت نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، روزانه ۱۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای مشعل در سطح مناطق عملیاتی استان‌های خوزستان و ایلام جمع‌آوری می‌شود. به گزارش «ایسنا» مسعود کرباسیان هم که در این مراسم حضور داشت در این‌باره افزود: با اجرای طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ روزانه ۵۰۰میلیون فوت‌مکعب گازهای مشعل جمع‌آوری می‌شود که جمع‌آوری ۲۵۰میلیون فوت‌مکعب آن امسال به نتیجه می‌رسد. وی پیشرفت این طرح را ۷۵ درصد اعلام کرد و گفت: با اجرایی‌شدن این طرح که از سوی هلدینگ خلیج‌فارس دنبال می‌شود، گازهای غرب کارون به پتروشیمی بندرامام انتقال می‌یابد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: طرح ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ نیز با ظرفیت روزانه ۲۶۰ میلیون فوت مکعب تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت داشته و با اجرای آن، گازهای همراه نفت حوزه ایلام جمع‌آوری می‌شوند. کرباسیان گفت: طرح دیگر طرحی است که از سوی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس و پتروشیمی مارون دنبال می‌شود و با اجرای آن، در مجموع روزانه ۸۷۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای مشعل جمع‌آوری می‌شود. وی بهبود محیط‌زیست و ایجاد ارزش‌افزوده را از جمله دستاوردهای مهم اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل عنوان کرد و گفت: افزون بر این، این طرح‌ها به ایجاد خوراک پایدار برای پتروشیمی‌ها منتهی می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه برای پیگیری طرح‌ها در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه نفت نشست‌ها به‌طور مستمر برگزار می‌شود، تصریح کرد: در نیمه نخست امسال ۱۴ قرارداد دیگر مرتبط با طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل امضا می‌شود و با اتکا به توان داخلی، همه مشعل‌ها خاموش خواهند شد.