کاهش عرضه نفت کانادا به دنبال تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای ادامه کاهش تولید در ماه آینده، حمایت بیشتری از روند افزایش قیمت نفت خواهد کرد. اوپک پلاس قصد داشت ۵/ ۱میلیون بشکه در روز به تولید خود در ماه آوریل اضافه کند ولی تصمیم گرفت فعلا افزایش تولیدی نداشته باشد.

 این ائتلاف از نزدیک سایر تولیدکنندگان نفت دنیا را هم زیر نظر دارد تا بتواند بازار جهانی نفت را مدیریت کند و افزایش تولید در آمریکای شمالی بزرگ‌ترین مشکل آن در سال‌های اخیر بوده است مخصوصا از طرف میادین نفتی شیل آمریکا و کانادا.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان پس از اجلاس این ائتلاف در روز پنج شنبه گفت: «آمریکا، عربستان، روسیه، کانادا، برزیل و سایر کشورهایی که ذخایر بزرگ هیدروکربن دارند باید با یکدیگر همکاری کنند».

همکاری کانادا برای متعادل کردن بازار نفت با تولید کمتر مانند کاهش تولید در آمریکا یک استراتژی عامدانه برای مدیریت بازار نیست ولی اهمیت بسیاری دارد. حتی اگر این کاهش تولید کوتاه‌مدت باشد، صنعت شن‌های نفتی کانادا نمی‌تواند در بلندمدت باعث نگرانی عربستان شود چون به‌خاطر کاهش تقاضا در آینده، این صنعت نمی‌تواند رشد چندانی داشته باشد.

سال‌ها افزایش تولید، کانادا را به چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت خام در دنیا تبدیل کرده ولی نیمی از پروژه‌های توسعه‌ای این کشور به خاطر دوبار سقوط بازار از ۲۰۱۴ متوقف شده‌اند.