فتح میدان نفتی آذر منبع: شانا

دوشنبه روز افتتاح و کلنگ‌زنی سه طرح نفتی و پتروشیمی بود که رئیس‌جمهور و وزیر نفت از طریق ویدئو کنفرانس در آن شرکت کردند. به دستور حسن روحانی فاز دوم طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر در استان ایلام به بهره‌برداری رسید که اکنون تولیدی برابر ۶۵ هزار بشکه در روز دارد. ارزش این پروژه ۴/ ۱ میلیارد یورو برآورد می‌شود. همچنین طرح بازیابی اتان شرکت پتروپالایش کنگان در استان بوشهر به عنوان بزرگ‌ترین واحد تامین کننده خوراک پتروشیمی‌ها با حجم سرمایه‌گذاری کمتر از یک میلیارد یورو افتتاح شد تا برای کشور سالانه حدود یک میلیارد دلار درآمدزایی داشته باشد. فاز نخست این طرح با ظرفیت سالانه ۵/ ۳ میلیون تن در مدار تولید قرار گرفته است. علاوه بر این، با دستور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی واحد الفین مجتمع پتروشیمی کیان در منطقه عسلویه آغاز شد. نکته قابل تامل در این طرح‌ها ایرانی بودن ۱۰۰ درصدی پروژه پتروپالایش کنگان و ۷۵ درصدی طرح توسعه میدان آذر بود که نشان می‌دهد حتی با وجود تحریم این صنعت توانسته در این زمینه موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای کسب کند. روحانی در این آیین گفت برخی فکر می‌کنند دولت فقط در سایه برجام در احقاق حقوم مردم کار کرده، اما در برداشت از منابع مشترک نیز کار عظیمی صورت گرفته است و به توسعه میدان گازی پارس جنوبی اشاره کرد که پیش از این سهم ایران در برداشت حدودا نصف قطر بود اما حالا همتراز یا حتی بیشتر از کشور همسایه است. روحانی همچنین ۵ برابر شدن تولید نفت در میادین مشترک غرب کارون را هم از این نمونه‌ها دانست. به گفته بیژن زنگنه، دولت پیش از این وعده بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی در سال ۱۳۹۹ را داده بود که پتروپالایش کنگان دوازدهمین آن بود و انتظار می‌رود در چند هفته پایانی سال نیز دست کم یک طرح دیگر افتتاح شود تا ظرفیت تولید خوراک پتروشیمی کشور در سال جاری در مجموع ۲/ ۱۱ میلیون تن افزایش یابد.

روحانی: افزایش بهره‌برداری از منابع مشترک از کارهای بزرگ این دولت است

طی چند سال اخیر که همسایگان با توسعه صنعت نفت و گاز خود به کمک سرمایه‌گذاری و تکنولوژی خارجی میزان تولید خود را بالا برده‌اند و منابع ملی کشور در معرض از دست رفتن قرار گرفت، ایران استراتژی خود را بر پایه توسعه میادین مشترک بازتعریف کرد. حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت در استان‌های ایلام و بوشهر گفت: در طول این ۷ سال تلاش بی‌وقفه‌ای چه در مرحله اول این طرح که منجر به تولید ۳۰ هزار بشکه شده و چه در مرحله دوم که در مجموع ۶۵ هزار بشکه می‌توانیم از این میدان، نفت استحصال کنیم انجام شده است و یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید این است که همه این طرح‌ها از آغاز این دولت شروع شده است. رئیس‌جمهور افزود: این طرح در آغاز این دولت ۶ درصد پیشرفت داشته است و ۹۴ درصد آن در این دولت اجرایی و عملیاتی شده است.  روحانی با تاکید بر اینکه در برداشت از منابع مشترک کار عظیمی انجام گرفته است، گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند دولت یازدهم و دوازدهم در احقاق حقوق مردم فقط در سایه برجام کار کرده است. البته برجام کار بسیار بزرگی برای احقاق حقوق مردم بوده و از بس بزرگ بوده است دنیا توطئه کرد که کمر برجام را بشکند. آدم خاصی مثل ترامپ آمد و مجری توطئه‌های صهیونیست‌ها و ارتجاع در منطقه علیه برجام شد. رئیس‌جمهور افزود: یکی از مواردی که برای احقاق حقوق مردم تلاش شده است مساله بهره‌برداری از منابع مشترک نفتی و گازی است که در این بخش کار بسیار بزرگی انجام گرفته است. روحانی رسیدن تولید گاز ایران در پارس جنوبی به سطح برداشت قطر و همین‌طور ۵ برابر شدن تولید نفت در میادین غرب کارون که با عراق مشترک هستند را به عنوان دو نمونه چنین اقداماتی مطرح کرد.

کشور با کمترین اتکای بودجه به نفت اداره شد

رئیس‌جمهور گفت: بار بودجه در سال‌های قبل بر دوش صنعت نفت بوده است. در سال‌های اخیر مخصوصا در سالی که گذشت، ما تقریبا اتکایی به نفت نداشتیم و کشور با کمترین اتکا به نفت اداره شد.

روحانی افزود: البته در سال ۹۸ و ۹۷ هم کشور با اتکای بسیار کم به نفت اداره شد. بودجه کشور به طور متوسط در دولت قبل ۷۰ یا ۸۰ میلیارد دلار و در برخی سال‌ها بالای ۱۰۰ میلیارد به نفت متکی بود. در این دولت با کمترین اتکا به بودجه نفت مخصوصا در سه سال اخیر کشور را اداره کردیم.

 رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بخش اعظمی از بودجه ما در تاریخ ایران- از زمانی که نفت کشف شده است- صنعت کشور، فعالیت‌های اقتصادی کشور و بسیاری از پروژه‌های عمرانی به نفت متکی بوده است، تصریح کرد: نفت یک صنعت مهم و عظیم است و همین امروز اگر خدای نکرده شیر نفت و گاز بسته شود همه فعالیت‌ها متوقف می‌شود و از حمل و نقل گرفته تا برق  و بسیاری از فعالیت‌ها و خدمات متکی به نفت و گاز و میعانات است.

رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد اتکای بودجه جاری به نفت باید برداشته شود.

روحانی در ادامه بخش پتروشیمی را از افتخارات دولت برشمرد و در عین حال گفت: بسیاری از طرح‌هایی که افتتاح می‌کنیم بالادستی هستند. ما باید بتوانیم پایین‌دستی‌ها را هم طراحی کنیم.

 وی از وزیر نفت خواست طرحی برای اقدامات دولت بعد در بخش پتروشیمی آماده کند و گفت: طرح‌های پایین دستی‌ها می‌تواند اشتغال زیادی هم برای داخل و هم برای صادرات ما ایجاد کند و برای ما بسیار مهم است. رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه در بخش پتروشیمی از آغاز سال تاکنون این دوازدهمین افتتاح ما بوده است، ابراز امیدواری کرد تا پایان سال باز هم افتتاح داشته باشیم و گفت: در سال ۱۴۰۰ ظرفیت پتروشیمی از ۵۰ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد و این نشان دهنده این است که کار بسیار عظیمی صورت گرفته است.

وضعیت بهتر ایران در میادین مشترک

وزیر نفت نیز که در این مراسم حضور داشت با اشاره به اینکه ایران در تمامی میادین مشترک نسبت به همسایگان وضعیت بهتری دارد، گفت: تا پایان دولت تدبیر و امید همه میادین مشترک تعیین تکلیف خواهند شد.

به گزارش «ایرنا» بیژن زنگنه دیروز در مراسم بهره‌برداری از دو طرح نفتی و آغاز عملیات احداث پتروشیمی کیان عسلویه ادامه داد:‌ دوشنبه دو طرح میدان مشترک آذر و پتروپالایش کنگان با سرمایه‌گذاری ۶/ ۲ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیدند.

زنگنه تاکید کرد: با تدبیر و سیاست دولت تدبیر و امید مبنی بر اولویت بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز و تعهد وزارت نفت در این دوره بر تعیین تکلیف و توسعه همه میادین مشترک تا پایان دولت، ‌تمامی میادین مشترک مانند پارس جنوبی یا به بهره‌برداری بسیار مطلوبی رسیده‌اند یا با وجود همه تحریم‌ها، صاحب قرارداد و پیمانکار شده‌اند.

به گفته وزیر نفت خوشبختانه در تمامی میادین مشترک در وضعیت مناسبی نسبت به همسایگان هستیم تا آنجا که در میادین غرب کارون از تولید ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به  ۴۰۰ هزار بشکه در شرایط فعلی رسیدیم. زنگنه با تاکید بر اینکه توسعه میدان مشترک آذر در دو فاز اجرا شده، ادامه داد: تولید انباشتی از این میدان تاکنون بالغ بر ۳۶ میلیون بشکه نفت است. وی هزینه توسعه این میدان را  ۶/ ۱ میلیارد دلار عنوان کرد که با توجه به تولید نفت از این میدان به طور کامل بازگشته است و ادامه داد: تولید نفت از میدان مشترک آذر از ۱۹ حلقه چاه با عمق ۴ هزار متر و در یک ساختار زمین‌شناسی پیچیده انجام می‌شود و بعد از فرآورش و جداسازی نفت و گاز در واحد فرآورش به مصرف داخلی و صادرات می‌رسد.

بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی در سال ۹۹

وزیر نفت با بیان اینکه طرح بعدی پتروپالایش کنگان در عسلویه در کنار فاز ۱۲ پارس جنوبی است که دیروز به بهره‌برداری رسید، افزود:‌ امسال قرار بود ۱۷ واحد پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۴/ ۱۱ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: این طرح با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار اجرا شده و دوازدهمین طرح پتروشیمی است که امسال افتتاح شده و ظرفیت آن ۵/ ۳ میلیون تن در سال است.

به گفته زنگنه، ‌پتروپالایش کنگان در زنجیره تولیدات پتروشیمی یک طرح مادر تولیدی خوراک است و در سال ۹۹ در مجموع ۲/ ۱۱ میلیون تن ظرفیت تولید خوراک پتروشیمی افتتاح خواهد شد که سه طرح آن به بهره‌برداری رسیده و یک طرح نیز در هفته‌های آینده افتتاح می‌شود.

وی طرح‌های افتتاح شده در این زمینه را شامل واحد بازیابی اتان پتروشیمی بوشهر، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و پتروپالایش کنگان دانست و گفت:‌ با افتتاح پالایشگاه پارسیان سپهر در عسلویه  در مجموع ظرفیت ۲/ ۱۱ میلیون تن تولید خوراک پتروشیمی در سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید. سال آینده نیز ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و بعد از آن ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ بهره‌برداری خواهد شد.

همچنین در این آیین با دستور رئیس‌جمهوری عملیات اجرایی واحد الفین مجتمع پتروشیمی کیان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های متمرکز پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اجرا شد.

زنگنه در این باره گفت:‌ طرحی که امروز عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود یکی از ابرپروژه‌های پتروشیمی است که فاز اول آن ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و به طور مشترک توسط هلدینگ نفت و گاز پارسیان و هلدینگ پتروفرهنگ اجرا می‌شود. این طرح چند ماه است قراردادش منعقد شده و عملیات افتتاحی آن نیز شروع شده است.

زنگنه با اشاه به اینکه ویژگی مهم این طرح دریافت خوراک ترکیبی مایع و گاز به ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تن در پتروشیمی کیان عسلویه است، ادامه داد:‌ این یک طرح بسیار عظیم است که در ادامه سه طرح دیگر از آن در کشور اجرا خواهد شد و به جهش سوم پتروشیمی اضافه شده‌اند.