نمایشگاه نفت نماد بی‌تاثیری تحریم‌ها

به گزارش «شانا» اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دیروز یکشنبه در حاشیه این نمایشگاه گفت: نمایشگاه نفت امسال نماد واقعی «ما می‌توانیم» است و به معنای واقعی کلمه، بی‌اثر بودن تحریم‌ها را نشان داد، زیرا بزرگ‌ترین پروژه‌های نفتی را در دوران تحریم اجرا کردیم. جهانگیری افزود: در گذشته عنوان می‌شد که هیچ تجهیزاتی در بخش کمپرسور نمی‌توانیم استفاده کنیم مگر اینکه از خارج وارد شده و دارای استانداردهای بین‌المللی نیز باشند، اما امروز کمپرسورهایی که در خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک که طرحی راهبردی در صنعت نفت است استفاده می‌شود. وی ادامه داد: هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که کشوری که در شرایط تحریم قرار دارد بتواند پروژه‌های بزرگ نفتی همچون پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس را افتتاح و راه‌اندازی کند، اما این پروژه افتتاح شد تا نمادی برای دوره تحریم ایران باشد. جهانگیری با بیان اینکه بعد از تحریم صادرات نفت ما بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت، گفت: در این مدت وزارت نفت ایستادگی کرد، زمستان به پایان می‌رسد و روسیاهی آن می‌ماند برای کسانی که همراهی نکردند و در چنین شرایطی چوب لای چرخ دولت گذاشتند.

شعار «ما می‌توانیم» باید باور درونی صنعت نفت باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه نفت گفت: شعار «ما می‌توانیم»باید باور درونی ما در صنعت نفت باشد، همچنین این بخش نیازمند حمایت دانش‌بنیان‌هاست. وی افزود: چنین حرکت‌هایی (حمایت از ساخت داخل) باید در دهه‌های گذشته نیز ایجاد می‌شد، زیرا در سال‌های اخیر این‌گونه نیازها در صنعت نفت احساس می‌شد، امیدوارم کارهایی که امروز انجام شده سرعت بگیرد. رئیس مجلس به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اینکه صنعت نفت مهم‌ترین پیشران صنعت کشور است، اشاره و تصریح کرد: شعار ما می‌توانیم باید باور درونی ما در صنعت نفت باشد، همچنین این بخش به حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز نیاز دارد. قالیباف عنوان کرد: نیازمند آن هستیم که در بحث مربوط به فاینانس‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت تحرک بیشتری داشته باشیم، همچنین باید بیش از گذشته از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت و همکاری‌های نزدیک صنعت نفت با دانشگاه‌ها و بخش‌های‌ خصوصی ایجاد شود.

توانایی ساخت ۸۰ درصد تجهیزات صنعت نفت را داریم

وزیر نفت گفت: هم‌اکنون قادر به ساخت و تأمین دست‌کم ۸۰ درصد تجهیزات ثابت صنعت نفت در داخل کشور هستیم.

بیژن زنگنه ظهر شنبه در بازدید محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان این مطلب اظهار کرد: صنعت نفت هم‌اکنون توانمندی ساخت ورق‌های نیس، واحدهای فرآورش پیش‌ساخته، دکل و مته‌های حفاری و ساخت ورق‌های کرایوژنیک را دارد. وی تصریح کرد: در لوله‌های بدون درز کمبود ظرفیت داریم و در لوله‌های CRA نیاز به سرمایه‌گذاری است. وزیر نفت به کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی به‌عنوان دیگر کالای مورد نیاز صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در این بخش در سال‌های اخیر، کشور با جهشی در تولید و خوداتکایی روبه‌رو بوده است و سازندگان که بیشتر دانش‌بنیان‌ها بودند با تکیه بر همکاری تنگاتنگ با دانشگاه‌ها و به‌ویژه پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی موفق به ساخت بیشتر مواد شیمیایی و کاتالیست‌های مصرفی واحدهای پتروشیمی و پالایشی کشور شده‌اند. زنگنه همچنین از تجهیزات دوار به‌عنوان سومین کالایی نام برد که از سوی سازندگان داخلی تولید می‌شود.

کاهش وابستگی بودجه به نفت، به معنای کاهش صادرات نیست

وزیر پیشین نفت گفت: بودجه ما همچنان وابستگی زیادی به درآمدهای نفتی دارد و اگرچه کاهش این وابستگی سیاست درستی است،  اما کاهش وابستگی به معنای کاهش صادرات نفت نیست. باید در حد امکان نفت بفروشیم و از درآمدهای آن برای توسعه زیرساخت‌های کشور استفاده کنیم. رستم قاسمی (سوم بهمن‌ماه) در حاشیه بازدید از نمایشگاه نفت در جمع خبرنگاران با تاکید بر افزایش ظرفیت تولید نفت، توسعه هرچه سریع‌تر میدان‌های نفتی و ارتقای فناوری‌های ازدیاد برداشت گفت: فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در صورت رفع تحریم، هدفی ممکن و دست‌یافتنی است. قاسمی در پاسخ به پرسشی درباره شکل‌گیری پدیده‌ای به نام بابک زنجانی در دوره وزارتش گفت: به هر حال در تحریم شرایط عادی نیست و ما نیز زمینه‌های خوبی برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه فروش نفت ایجاد نکرده بودیم، کما اینکه به‌طور حتم وزارت نفت نیز در دوره کنونی با مشکلات زیادی در پشت صحنه روبه‌روست.

ظرفیت تولید روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، علیرضا صادق‌آبادی در حاشیه نمایشگاه نفت اظهار کرد: در سال ۹۶ تولید بنزین در کشور ما ۵۹ میلیون لیتر بود که این رقم در سال ۹۸ به روزانه ۱۰۷ میلیون لیتر رسید و امروز ظرفیتی معادل ۱۰۷ تا ۱۲۰ میلیون لیتر برای تولید روزانه بنزین در کشور ایجاد شده است. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به اینکه در سال ۹۶، روزانه ۱۷میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد، افزود: با ادامه این روند و با توجه به رشد مصرف بنزین، سالانه به مقدار واردات اضافه می‌شد، به‌طوری‌ که در سال ۹۸ به رقمی حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز می‌رسید.‌ صادق‌آبادی با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین در منطقه است و هم‌اکنون به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و کردستان عراق مستقیم بنزین صادر می‌کند، تأکید کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نه‌تنها واردات بنزین متوقف شد، بلکه از تیرماه پارسال بازاریابی برای صادرات بنزین آغاز و از شهریورماه صادرات به کشورهای دیگر نیز اجرایی شد.

میزبانی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، جعفر توفیقی فعالیت‌های سازمان را همسو با سیاست‌های وزارت نفت دانست و گفت: از دو سال گذشته، وزیر نفت درباره راه‌اندازی پارک علم و فناوری صنعت نفت طرح موضوع کردند که این طرح در تکمیل زنجیره نوآوری اقدام ارزنده‌ای به شمار می‌آید. وی به طرح ملی میزبانی از ۵۰۰ دانشجوی دکترا و کارشناسی ارشد در پژوهشگاه نیز اشاره کرد و گفت: دانشجویان این مقاطع می‌توانند برای انجام پایان‌نامه و رساله‌های خود به این مجموعه مراجعه کنند و از امکانات آزمایشگاهی و پایلوتی و راهنمایی و مشاوره پژوهشگران برجسته پژوهشگاه بهره‌مند شوند و این نشان از درهای باز پژوهشگاه به روی همه پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.